Dag 11&12 Hanoi - Halong Bay - Cat Ba

10 augustus 2018 - tt. Cát Bà, Vietnam

Dag 11

Ik heb sterk het gevoel en volgens mij is dat ook zo dat ik elke blog begin met dat het een zware ochtend is. Maar elke ochtend is ook weer zwaar omdat we meestal tussen 8 en 9 opstaan en we wel volle en lange dagen maken! Dus verrassend maar vanmorgen begon erg zwaar!! Maar we hadden er zin in, vandaag is de dag dat we weer zullen ervaren hoe het is om iets lekkers te ruiken. De steden stinken namelijk heel erg naar afval en naar gebakken insecten ( kakkerlakken) en ander raar eten.

We begonnen de dag weer met een ontbijt. Het hotel waar we de afgelopen twee nachten in hebben geslapen is erg mooi en fijn (zachte bedden!) maar het personeel is heel erg opdringerig. Ze willen constant weten wat je hebt gedaan, wat je doet en wat je gaat doen. Zelfs om 8 uur in de morgen moet je een halve verklaring afleggen. Dit vonden wij erg onprettig. Toen wij wilde uitchecken vroeg de balie of wij een feedbackformulier wilde invullen. Wij kwamen uit op een 8 maar hier was het hotel absoluut niet blij mee. Ze wilde een 10 op booking.com van ons krijgen en waren zelfs bereid hiervoor te betalen. Nadat we waren vertrokken kregen we zelfs nog een mail met het vriendelijke verzoek om een 10 te geven. Dit hebben we uiteraard niet gedaan en een eerlijke review gegeven.

Nadat we eindelijk van het gezeur van het hotel af waren gingen we naar de opstap plaats van de bus. De vorige keer was dit echt een soort busstation met wachtstoelen en een grote bus die al klaar stond maar dit keer was het station in een onwijs drukke straat waar constant verkeer was. Hier moesten we 50 minuten wachten ( ja mensen, we waren weer veels te vroeg!!). We stonden dus met al onze bagage in een onwijs drukke straat te wachten op de bus. Hier merkte wij ook dat we echt klaar waren met de stad want we irriteerde ons aan al de drukte en het irritante getoeter want zo'n beetje het Vietnamese symbool begint te worden. Scooters, bussen en auto's toeteren constant om te laten weten dat ze eraan komen. Het hoogtepunt van onze irritatie kwam toen een vrouw met een scooter ons wegstuurde van de stoep met al onze bagage omdat zij daar haar scooter wilde parkeren, wij moesten maar op de weg gaan staan. Gelukkig kwam er op dat moment een grote bus door de straat aanrijden die voor ons bedoeld was. Je kon je bijna niet voorstellen dat deze bus in de straat kon stoppen maar een ding is zeker: alles kan in Vietnam!

De busrit naar Halong Bay - Cat Ba verliep heel erg relaxed. Ik heb lekker wat muziek geluisterd en Kick heeft nog wat geslapen. In de bus zaten ook wat andere Nederlanders. Maar deze hebben we toen niet gesproken. Na ongeveer 3 uur kwamen we aan bij een haven waar we moesten wachten op de boot. Het was nu al een prachtig gezicht en we waren er nog niet eens! Het was ook onwijs warm. Maar liefst 33 graden en we stonden in de volle zon op de pier te bakken. Onze gids wilde ons helpen door ons naar een restaurantje te brengen waar wij in de schaduw konden zitten. Dit was echt top naar onze mening. Dat betekende wel dat je ff je bagage van de pier en terug moest sjouwen maar voor een beetje schaduw was dat het echt wel waard. Een vrouw dacht daar anders over en was ontzettend kwaad op de gids dat zij nu voor 10 minuten haar bagage helemaal moest slepen. Ik wil benadrukken dat het nog geen 100 meter was die je moest lopen. Ze begon te schelden en te schreeuwen, je schaamde je bijna voor haar gedrag! Nu komt het grappige gedeelte! Ten eerste deze mevrouw had als enige een rol koffer, dus sjouwen hoefde niet eens en ten tweede ze stond bij de verkeerde groep. Haar eigen groep zat bij een ander restaurantje te wachten nog voordat onze groep aankwam. Ze had geen geduld en besloot bij onze groep aan te sluiten (zonder ticket en haar rol koffer) in de hoop dat deze sneller op een boot terecht zo komen. Dit was dus niet het geval en ze had dus helemaal niet hoeven lopen!

Toen de boot eenmaal aankwam mochten we aan boord. Dit gaat ook allemaal een beetje anders. Er waren twee verschillende boten en wij moesten naar boot 2. Dit betekende dat je dan eerst op boot 1 stapt en je dan overstapt naar boot 2. Na de boottocht kwamen we aan op Cat Ba waar de bus ons naar ons hotel bracht. We wilde meteen een tour boeken om met de boot Halong Bay te verkennen dus we gingen direct naar het dorp.. Nouja dorp een straat met wat restaurant en supermarkten.. Nouja supermarkten.. gewoon wat vieze hallen waar veel troep staat die je kan kopen. Maar het is een dorp! Hier konden we meteen een tour boeken voor morgen. We gaan met een boot Halong Bay verkennen. Hierbij gaan we ook langs bij een (vissers)dorp wat leeft op het water, kanoën en lekker zwemmen! Hier kwamen wij weer dezelfde NL tegen die ook in de bus zaten. Maar ook hier liepen wij elkaar voorbij zonder lang gesprek. Nadat wij alles hadden geboekt inclusief de busticket naar de volgende locatie voor overmorgen wilde wij ergens een drankje doen. Wij vonden een rooftopbar met uitzicht over de haven. Hier hing een beetje een hippie sfeer en dit was wel gezellig. Hier liep ook een kat met zijn kitten die bij elke tafel een beetje gingen bedelen voor lekker eten. Kick was klaar met zijn noodlesoep en zetten de kom op de vloer voor de kat. Wat blijkt het zijn echte Vietnamese katten want ze lusten Noodles, ze missen alleen nog de hoedjes!

Na de borrel en snack hebben we ons ritueel even gedaan. Pinnen, boodschappen doen etc. Nadat alles weer gedaan was gingen wij op zoek naar een restaurant. We vonden een pizzeria en ik durfde het wel weer aan om een pizza te eten. Wij zaten net toen we weer bekende stemmen achter ons hoorde zeggen dat drie keer scheepsrecht is. Daar waren de Nederlandse jongens weer! We hebben wat gegeten en vervolgens wat gedronken met deze aardige jongens uit Haarlem. En wat bleek we doen morgen de excursie gezamenlijk want hun hebben deze ook geboekt. Aangezien we 08:00 weer klaar moesten staan, besloten we om 23;00 toch maar naar het hotel terug te gaan om weer heerlijk te gaan slapen!

Dag 12
Vanmorgen ging de wekker om 06:30 want we moesten om 07:00 aan het ontbijt zitten! Onze tour naar Halong Bay zou om 08:00 starten dus we moesten natuurlijk wel optijd zijn. Toen we naar het ophaalpunt liepen begon het echt keihard te regenen. Gelukkig hadden wij onze regenjassen van de decatlon mee en bleven wij redelijk droog. Aangekomen stonden daar ook weer onze NL vrienden. Aan boord kwamen meerdere Nl van onze leeftijd dus dat maakte de tocht nog gezelliger. We starten de boottocht door de kastbergen van Cat Ba. Dit begon al echt fantastisch, ik voeg vanavond nog de foto's en video's toe. Op de foto's komt de schoonheid van het landschap niet helemaal over. Dus bekijk alles en bedenkt dat alles 100 keer zo mooi! Je hebt het gevoel alsof je in een sprookje bent beland. Je vaart door de golf (zee) van Tokin maar je hebt het gevoel alsof het een groot meer is.

Onze eerste stop was bij een vissersdorpje. Dit dorpje is volledig op zee en de mensen wonen en leven hier. Zij vangen vissen en voeden ze zodat ze groter worden en meer geld opbrengen. De meeste mensen die in deze dorpen wonen zetten zelden tot nooit een voet aan land. Voordat we van boord gingen kregen we een waarschuwing van de gids. Hij gaf aan dat je absoluut niet je vinger in het water mocht doen of erin mocht vallen omdat de vissen in de hokken nogal agressief waren en ze je zeker zouden aanvallen. Na deze zin gaf hij aan dat de planken nogal glad waren en je makkelijk kon uitglijden. Hierdoor was de helft van de groep nogal bang om door het dorp heen te lopen aangezien je over een paar houten gammele planken loopt langs de hokken van de vissen, over de hokken zitten geen netten en de planken zijn erg smal. Dus als je valt of uitglijd... ben je simpelweg gezegd gewoon de lul! De vissen hierin zijn echt enorm! Het is bijzonder om er tussendoor te lopen en te beseffen dat deze mensen zo leven en wonen. Ik besef me steeds vaker dat wij in zo'n andere wereld leven en vaak zo gelukkig mogen zijn met alles wat we hebben! Hier leven ze zeer primitief en hebben ze niet eens een douche. In het regenseizoen vangen ze al het water op in tonnen zodat zij dit weer kunnen drinken! Na een stukje lopen kwamen we bij de grootste vissen die ze momenteel hadden. Ze waren echt heel erg groot en hadden ook serieus tanden. Wij stonden op een houten plank die over het water was neergelegd te luisteren naar de uitleg van de gids. Hij vertelde dat ze erg agressief zijn en ze je net als haaien zullen aanvallen, niet echt een lekkere gedachte dus. Net na die zin sprong er een local vanaf een huis op de houten plank waar ik op stond waardoor alles onder me voeten begon te schudden. Die twee situaties bij elkaar maakte dat ik enorm schrok en iedereen me uitlachte, inclusief de local. Gelukkig ging alles goed en kwam iedereen heel, veilig en met 10 vingers weer aan boord. Ik vond het vissersdorp zo indrukwekkend om te zien omdat mensen gewoon zo anders leven dan wij als westerling gewend zijn. Zeker een ervaring om nooit te vergeten. Ook hier zijn foto's en filmpjes van te zien!

Na weer een half uur varen kwamen we bij een gedeelte waar je mocht zwemmen. Je moet proberen de gedachte over de agressieve vis los te laten en gewoon te genieten van de omgeving waarin je kan zwemmen. Je zwemt door de kastbergen heen en ziet alleen maar mooi groen/blauw helder zeewater en kastbergen. Je mocht van de boot afspringen en dit was uiteraard erg leuk om te doen. Hier kregen we een half uurtje om te zwemmen waarna we ons bootreis weer gingen voortzetten.

Aan boord kregen we een heerlijke Vietnamese lunch. Er lagen allerlei verschillende gerechten van kip en vis. We hebben vandaag ook kleine oktopusjes geprobeerd. Het is iets waar je zeker van moet houden want het heeft een hele sterke vissmaak en het is een beetje taai. Het was zeker niet mijn ding maar kick vond het wel oké! De echte Vietnamese loempia's vielen zeer zeker in de smaak! En ook de hele pittige chili saus was top.

Na de lunch gingen we opnieuw van boord maar dit keer om te kajakken. We gingen met de kajak naar twee verschillende grotten. De eerste was the bad cave. Hier ging je door een grot met allemaal stalactieten en uiteraard vleermuizen. Je zag ze niet maar hoorde ze wel. Ook gingen we door de darkcave. Dit was helemaal indrukwekkend. We moesten naar een deel waarbij je nauwelijks zag dat er een ingang van een grot was omdat de opening zo klein was. Na flink sturen kan je er toch doorheen waarna je volledig plat moet liggen in je kajak omdat je er anders simpelweg niet onderdoor past. Als je dit is gelukt wordt je rijkelijk beloond want dit leidt naar een groot stuk zee maar die is afgesloten tussen de bergen, het lijkt op een verlaten meer! Hier mochten wij even genieten en varen en vervolgens moesten we door dezelfde opening weer terug! Op de terugweg zagen we nog een eekhoorn door de bomen vliegen en we genoten van het feit dat we op een prachtige plek in de wereld midden in de natuur waren. Na een uur kajakken gingen we weer terug aan boord om naar de volgende zwemlocatie te gaan. Deze was nog mooier dan de eerste en hier hebben wij weer heerlijk genoten. We maakten met alle NL er een sport van om een zo groot mogelijk bommetje te maken om zo gelijk de bood te wassen. Uiteindelijk sprongen we met 8 man tegelijk van de boot af! Het voelde absoluut niet leuk toen de kapitein riep dat we voor de laatste duik moesten gaan. Om af te koelen hoef je hier trouwens de zee niet in, deze is pislauw maar wel erg lekker.

Na deze keer zwemmen was iedereen wel een beetje kapot en we lagen zelf bijna te slapen op de boot. Helaas hield ook de bootrit weer op en kwamen we weer aan land. We spraken met de NL jongens af dat we ze vanavond op de boulevard nog wel zouden tegen komen en wij gingen naar het hotel om ons op te frissen.

Na het opfrissen gingen we naar de boulevard om te eten. We waren beide echt gesloopt en staarde een beetje voor ons uit dus we wilde snel weer naar het hotel. Wel wilde wel graag de NL jongens ( Milan en Quincy) nog een keer tegen komen zodat we nummers konden uitwisselen! Gelukkig is het hier niet groot dus dat gebeurde ook waardoor we toch nog besloten even een drankje te doen met hun. Dit werden uiteindelijk meer drankjes waarna we zelfs even uit zijn geweest, dit was echt een top avond met veel gelach en gedans! Om 01:00 besloten we terug te gaan naar het hotel om te slapen. We hebben nummers uitgewisseld en aan het einde van de reis in HCMC zien we ze weer want ze reizen dezelfde dag weg ( wel een andere vlucht) dit is de dag na kick zijn verjaardag. Dus we gaan zijn verjaardag hier nog even goed vieren met zijn alle in HCMC. Dit wordt wel gezellig dus :)

Voor nu Slaaplekker want morgen gaat onze reis weer verder naar Ninh Binh - Tam Coc

P.s sorry deze moest eigenlijk gisteren online maar door de vermoeidheid komt hij de ochtend daarna haha

1. Carolien:
    10 augustus 2018
    Prachtig om te lezen al die verhalen en avonturen van jullie. Inderdaad...een hele complete andere wereld...
  2. Carolien:
    10 augustus 2018
    en de foto´s zijn ook adembenemend....
  3. SIJA Tuk:
    10 augustus 2018
    Wat een cultuur schok zeg leven op het water had wel wat ervan op tv gezien maar jullie zien het met eigen ogen geweldig. En wat is het daar prachtig. Heerlijk genieten.
  4. Pierre:
    10 augustus 2018
    Super, wat zijn jullie toch mooie mensen die van de prachtige natuur en avontuur houden.
  5. Paulien:
    10 augustus 2018
    Wat leuk om jullie reis verslag te lezen!
  6. Opa en Oma.xxx:
    10 augustus 2018
    Belachelijk he dat ze willen betalen voor een 10 in plaats van een 8 in dat hotel. Jullie komen wel aparte dingen tegen hoor,is het geen spinnen eten dan dit weer. Maar geniet er maar lekker van Dikke 😘😘😘
  7. Jan:
    10 augustus 2018
    Leuk dat jullie elke keer een goeie klik hebben met andere reizigers. Zo wordt de komende verjaardag van Kick toch nog groots gevierd. Heb je ook foto's van het afgesloten stuk zee of kon de camera niet mee de kajak in?
  8. Manuela meilink:
    14 augustus 2018
    jeetje wat een verhalen weer !!! maar ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment de stad even helemaal zat bent !! geweldig dat van die huizen op het water, maar vissen met tanden en gladde planken en dan de trilling omdat iemand er vanaf springt, ik zou denken dat de hele groep flink schrok in plaats van alleen jij !!! wat apart dat het hotel zo opdringerig was, wel supergoed dat je bij je standpunt van een 8 bent gebleven, ze kunnen zich niet gaan opdringen je irriteren en dan een 10 willen hebben. dood vermoeiend he' steeds op doorreis zijn ! als je wat wil zien moet je reizen en niet op 1 plek blijven maar jeetje het put je wel uit, wij deden voorheen zonder moeite een roadtrip door amerika nu we lekker over de 40 zijn lassen we toch vaker pauzes in en blijven ergens 2 of 3 dagen voor we verder gaan. wij gaan volgende maand naar ijsland, koud, ruig, jetlag en ook reizen, wordt weer een uitdaging :) oh en nog van harte gefeliciteerd met kick :) ik lees de rest vanavond even bij