Dag 9 &10 Siem Reap - Hanoi

7 augustus 2018 - Quán Thánh, Vietnam

Dag 9

Deze dag begon wat vermoeid. Na een magere vijf uur slaap ging de wekker alweer en moeten wij richting het ontbijt en onze backpack inpakken. Want vandaag checken we hier na drie nachten weer uit.

Wat we ons trouwens ten zeerste afvragen is of het mogelijk is dat onze backpacks krimpen? We hebben evenveel spullen maar het lijkt soms onmogelijk te passen!

Nadat eindelijk alles terug in de tassen was gepropt moesten wij nog een paar uur vertoefen. We hebben even aan het zwembad gezeten en besloten nog een keer naar het centrum te gaan. Hier vonden wij the old market. Dit was een lange, donkere stinkende markt waarbij echt de meest bizarre dingen te koop waren. Inclusief volledige varkenskoppen en koeienogen. In principe goed dat ze alles van het dier eten en niet weg gooien maar het was niet bepaald smakelijk om te zien. Ook lagen er overal dode kippen verspreid en vlogen er op elk dood dier wel 20 vliegen. Als je daar iets koopt en eet.. wordt je als westerling gegarandeerd ziek! We zijn vanwege de stank weer snel weggegaan naar de afdeling met kleding en frutsels. Hier was de stank iets aangenamer. Na een klein half uurtje hadden we dit ook wel weer gezien en gingen we weer terug naar het hotel. Maar goed ook wat er brak echt een grote storm uit met hevige regenval en onweer! De onweer was zo hard en dichtbij dat ik het zelfs een beetje eng vond. Gelukkig stopte het snel en gingen wij ook weer met de taxi naar het vliegveld. En mensen de wonderen zijn de wereld nog niet uit maar we waren een uur te vroeg op het vliegveld! Hierdoor duurde het wachten wel erg lang en dit was vrij saai. Ook was er te weinig zitplaats dus we zaten als echte backpackers met onze tassen op de grond te wachten totdat we konden inchecken. Na ruim 45 min wachten kon dit eindelijk en dit ging allemaal heel snel. We waren binnen 30 minuten overal doorheen waardoor we binnen weer 2.5 konden wachten! We hebben wat gegeten en wat spulletjes gekocht.

Kick had een eend met noodles soep en kreeg daar drie verschillende sausjes bij. Deze heeft hij vrolijk alle drie in zijn soep gedaan, wat bleek dit waren drie soorten sambal waardoor je eigenlijk meteen in een draak veranderde en vuur kon spuwen. Ik voelde me na een hap genoeg draak maar kick heeft hem vol karakter opgegeten!

Ook heb je hier tijgerbalsem pleisters. Voor mijn reuma gebruik ik vaak tijgerbalsem dus ik ben helemaal enthousiast om deze pleisters te gaan testen, in de hoop dat deze ook weer veel pijn wegnemen!

Na wat rondjes lopen, luchtjes ruiken en eten mochten we boarden. Het vliegveld van Siem Reap is vrij klein en we mochten naar ons vliegtuig lopen over het vliegveld, je voelt je wel heel klein op de grond tussen als die grote vliegtuigen maar het is echt een heel gaaf gezicht! Na een kleine 1.5 hadden we het mooie Cambodja weer achter ons gelaten en gingen we weer terug naar Vietnam! In het vliegtuig hebben we nog keihard gelachen want in ons vliegtuig draaide ze muziek en het hoogtepunt kwam toen het nummer i believe i can fly aanstond. Vietjet air heeft wel gevoel voor humor!

Sinds gisteren ben ik trouwens ook weer helemaal de oude van na mijn voedselvergiftiging. Ik heb me echt heel erg slecht gevoeld en kreeg daardoor ook erge heimwee naar huis maar nu voel ik me weer goed en heb ik weer volle energie en zin in onze reis! Ik ben erg blij dag de ziekte en heimwee is gestopt. Ook iedereen bedankt voor de beterschap berichtjes en teksten. Zo was thuis toch een beetje bij me!

Aangekomen in Hanoi zijn we rechtstreeks naar het hotel gegaan om te slapen want morgen gaan we naar het lichaam van Ho Chi Minh. Dit was de voormalige leider van Vietnam en is overleden in 1969. Zijn lichaam wordt elk jaar gebalsemd en hij ligt in een glazen sarcofaag in Hanoi gemoduleerd. Je kan hem alleen bezoeken in de morgen dus we moeten er weer op tijd uit!

Wat erg fijn is in dit hotel is dat we voor het eerst een beetje zachte bedden hebben!!! We hebben in voorgaande hotels telkens extreem harde bedden gehad dus een zacht bed was zeker een verademing... dus SLAAPLEKKER!! 😁

Dag 10
Pfff wakker worden was zoals verwacht erg zwaar. We zijn naar het ontbijt gestrompeld. Na het ontbijt kwamen we er achter dat het lichaam van Ho Chi Minh momenteel niet in Hanoi is maar voor onderhoud weg is. Normaal gebeurd dit dus is september-oktober dus wij waren hier erg verbaasd over en vonden dit ook erg jammer. Wel konden we nu wat rustiger aan doen. We zijn wel langs het gebouw gelopen waar hij normaliter in ligt en vervolgens zijn we langs een groot zoetwatermeer gelopen. Hier kwam een lekker fris windje vanaf wat erg welkom was. De gehele reis hebben we al temperaturen van minimaal 32 graden. Lekker warm dus. In Hanoi merken we nu wel dat de luchtvochtigheid echt ontzettend hoog is dus dat is wel erg vervelend. Hopelijk is dat bij onze volgende bestemming minder!

Gisterenavond hebben we een kaart van Hanoi gekregen van het hotelpersoneel. Hierop stonden vele tips over de stad. We besloten een citytour te voet te gaan doen. We liepen door de marktstraat door naar een groot meer in Hanoi. Dit meer heet Hoan Kiem Lake. Via een brug kan je naar een klein eilandje met een pagode erop. Hier wordt de beroemdste schildpad van Vietnam vereerd. Volgens een legende eiste een reusachtige zoetwaterschildpad in de 15e eeuw het zwaard op waarmee keizer Le Loi een beslissende slag tegen de Chinezen had geleverd. Nadat de schildpad het zwaard had verdween hij onder water. Er leeft nog steeds een reuzenschildpad in het meer. In een glazen kist stond een replica van de schildpad en deze was echt gigantisch. Op de muur stond ook hoe groot hij was. Ik weet het niet exact meer maar volgens mij was hij 2 m in de lengte en 1.20 in de breedte. Het was een leuke plaats om te bezoeken en een mooi uitzicht over het grote meer.

Maar wat daarna gebeurde vond ik zelf het hoogtepunt van de dag. We liepen langs het meer door het park en toen kwamen er een groep schoolkinderen van een jaar of 7/8 op ons af. Zij vroegen aan ons of wij Engels met hun wilde praten zodat zij dit voor school konden oefenen. Zij hadden vanuit school een schriftje met vragen mee die ze met ons wilde bespreken. Het waren zeker 10 kinderen die ons allemaal wilde spreken. Ze stelde vragen over waar we vandaan kwamen, wat ons lievelingseten en drinken was, of we Azie mooi vonden etc. Ik heb zeker 9 van de 10 kinderen gesproken en wij vonden dit beide echt een topervaring. Ik heb zelf een foto met drie meiden en ik heb een goeie foto van kick tussen de kinderen! Ik zet ze er vanavond nog bij! Ik heb echt genoten van deze ervaring en hoop dat we dit vaker tegen zullen komen.

Nadat we het park hadden verlaten moesten we op zoek naar een bank om te pinnen. Dit bleek een grotere uitdaging dan gedacht. We hebben zo lang gelopen voordat we een bank vonden waar we met Maestro konden pinnen! Maar het is gelukt :). We kunnen maar moeilijk wennen aan de valuta van Vietnam. €1 is al ruim 26.000 Vietnamese dong. Je gaat dus al snel de miljoenen in en dit rekent erg moeilijk! Je moet goed blijven opletten en we gebruiken eigenlijk altijd de omrekenapp!

Op de terugweg maakte we weer wat bijzonders mee. Ken je die filmpjes dat mensen op het spoor leven en zodra er een trein komt zij alles in top tempo weg moeten halen voor de trein. In Hanoi is er zo'n spoordorp waar je doorheen kan lopen. Het is zo leuk en grappig om te zien dat zij een heel systeem hebben en gewoon wonen en leven langs en op het spoor. Zij hebben hier gelukkig wel gewoon woningen maar koken en wassen zich buiten. Er kwam tijdens ons bezoek helaas geen trein langs dus we konden de hectiek niet aanschouwen maar ook zonder trein was het een hele belevenis.

Uiteindelijk hadden we door deze wandeling de halve stad doorgelopen waardoor we echt op waren. Met veel pijn en een beetje wanhoop zochten we naar een goede (betrouwbare) plek om te eten.  Na het eten wilde we onze route nog afmaken maar na 13 km lopen op een dag besloten we onze dag in te korten en gewoon rechtstreeks naar het hotel te lopen om uit te rusten. Op de terugweg liepen we nog langs een park waar ze met groepen gym en rek en strek oefeningen op muziek aan het doen waren en hier heb ik nog wel enthousiast aan mee gedaan! Maar daarna kwamen we weer lekker aan bij onze zachte bed.

Onze indruk van Hanoi is dat het groot is en onwijs druk. We hebben tijdens onze reis alleen nog maar grote steden gezien, en dat terwijl wij helemaal niet van steden houden! We zijn dan ook heel erg blij dat we na Hanoi alleen maar natuurgebieden en kustplaatsen gaan bezoeken. We zien pas weer een stad aan het einde van onze reis en dat is dan weer Ho Chi Minh City van waar we weer vertrekken. We worden trouwens ook helemaal knettergek van al die scooters in de stad. Ze toeteren constant en vaak om niks! Dat geluid gaan we in de natuur zeker niet missen :)

We hebben onze busrit naar Halong Bay voor morgen geboekt en gaan zometeen nog een nieuw hotel zoeken en boeken voor morgen! Eindelijk back to nature! We hebben er echt heel veel zin in!

1. Jos:
    7 augustus 2018
    Nou, het klinkt allemaal prachtig en is 1 groot reisavontuur!
    Mooi geschreven is het ook weer👍🏼
    Veel plezier en nog mooie avonturen en verhalen in het vooruitzicht
  2. SIJA Tuk:
    7 augustus 2018
    Ey leuke wereld reigers wat een mooie blog en wat heb ik moeten lachen om Kick zijn eet avontuur je weet ben een beeld denker dus zag Kick als een vuur spugende draak 😂. En wat fijn om te horen dat je weer helemaal beter bent en je heimwee naar huis ook verdwenen is. Wat leuk je verhaal van de school kinderen je geef gewoon educatie in Vietnam hoe mooi is dit. Morgen naar de rustigere plaatsen en hopen op weer een zacht bed. Slaap lekker. Liefs mama
  3. Jan:
    7 augustus 2018
    Een echte vent eet gewoon door, he Kick ;)
    Bijzonder om tijdens jullie reis de plaatselijke kids nog iets te kunnen leren. Veel plezier weer! X Jan
  4. Manuela meilink:
    7 augustus 2018
    Geweldige blog weer !! Ik heb ho chi Minh even op Google opgezocht zodat Ik toch kan zien hoe hij eruit zag. En die kick 😆 wij eten hier regelmatig Aziatisch en ik ken de sambal die je bij de soep krijg maar al te goed, michel doopt meestal alleen maar voorzichtig wat taugé erin die je ook bij de soep krijgt. De foto's van die mensen die bij het spoor wonen zijn ook weer heel bijzonder. En wat fijn dat je weer de oude bent, ik ben zelf op vakantie altijd de eerste dagen wat emotioneel en heimwee achtig maar dat heeft bij mij vaak met de vermoeidheid van de jetlag te maken. Wel vermoeiend ook voor jullie die kilometers lopen in de warmte en vaak vroeg op, hoop dat er nog wat uitslaapdagen tussen zitten. En leuk dat jullie de natuur nu ingaan, wij vinden steden heel erg leuk maar vaak maar voor kort omdat het zo druk is en het zo op je af komt, in de Natuur ontspan je vaak toch meer.
  5. Roos:
    7 augustus 2018
    Wat een mooi verhaal weer! En heel fijn dat je je weer goed voelt!
    Wij zijn nu eindelijk in Amerika (yeahhhh) en ik ga mijn werk telefoon uit zetten ( daar staat tevens mijn email werkadres op), dus zal om de paar dagen dit weer ff aan zetten om jullie blog te lezen! Have fun with the going back to nature trip!!!! Dikke kus
  6. Maarten:
    8 augustus 2018
    Wat een mooi verhaal weer selina en kick heel veel plezier nog
  7. Hennie:
    9 augustus 2018
    Wat een geweldige mooie avonturen. De foto's zijn weer prachtig. Echt absurd hoe de mensen langs het spoor leven. Nu heerlijk de natuur in. Ik verheug me op nieuwe avonturen en foto's.