Dag 1: heenreis

29 juli 2018 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Hi lieve allemaal, wat leuk dat jullie ons (weer) volgen. Ik kijk er naar uit om onze reiservaringen met jullie te delen en jullie reacties te lezen.

Na maanden voorbereiden en wachten is het eindelijk zover; we gaan naar Vietnam&Cambodja!! Door de heerlijke (vind ik zelf) hittegolf in Nederland moesten wij onze spullen pakken en het huis schoonmaken terwijl het binnen maar liefst 31,5 graad was. We konden dus al goed wennen aan het warme klimaat van Azië. En dan komt het eerste moeilijke punt; wat stop je allemaal in je backpack? Alles wat je erin doet moet je zelf mee slepen dus om die reden denk je toch wel drie keer na over dat ene jurkje of shirtje dat je toch al niet vaak droeg. Na lang twijfelen en uit sorteren hebben wij beide een collectie kunnen maken. Mijn backpack weegt 12 kilo en die van Kick 13. Best een goede score vind ik zelf!

De avond voor vertrek hebben wij nog heerlijk gegeten met mama en Jan, kwam mijn lieve vriendin Wieneke met een vlieg overlevingspakket en kwam Andreas de sleutel halen zodat hij op ons huisje en onze katten kan passen. En toen waren wij toch echt klaar voor het grote avontuur!

Wij werden liefdevol naar Schiphol gebracht door Jan en mama en toen kwam het moment om afscheid te nemen voor een maand. Ik ben en blijf natuurlijk altijd die emotionele doos dus daar kwamen weer tranen bij natuurlijk (die tranen waren er stiekem ook bij het afscheid van onze katten haha). Op Schiphol werden onze aanvraag documenten voor een Vietnamees visum maar liefst twee keer gecontroleerd, het is namelijk zo dat zodra deze niet kloppen de Vietnamese ambassade je gewoon weer terug stuurt naar NL. Dus als je ooit naar Vietnam gaat, zorg ervoor dat alles klopt! Op Schiphol verliep alles heel soepel en ook snel. Alleen maar lof voor het personeel!

Onze eerste vlucht duurde ruim 13 uur. Een flinke zit dus. Gelukkig hadden wij naast ons een vriendelijke jonge Taiwanees die een jaar een studie had gedaan in London. Een vriendelijke buurman maakt de lange reis toch wat prettiger. Met de nieuwste films hebben wij ons prima vermaakt. Wist je dat je zelfs een yoga video hebt waarbij je zitten in een vliegtuigstoel oefeningen kan doen om soepel te blijven? Ik heb het gedaan, je staat wat voor lul maar leuk en handig is het zeker. Ook was er een soort rustruimte in het vliegtuig. Hier had je de ruimte, rook het naar lavendel en stond er ontspanningsmuziek aan. Deze ontspanningsplek was ook wel de wc! Ik heb er toch telkens langer gezeten dan nodig was om even meer ruimte te hebben.

Over het algemeen hebben we een rustige vlucht gehad. We hebben wel veel turbulentie gehad en ook zagen wij heftige onweersbuien van bovenaf. Dit is wel erg indrukwekkend trouwens, je zag de flitsen onder je en het leek alsof de wolken in de fik stonden.

Het vliegtuigeten vond ik beter dan vorige jaar. Het was allemaal goed te doen, wel leken de rollen omgekeerd want dit keer vond kick het eten niet zo lekker. Vooral de anijswortel vond kick verschrikkelijk, ik vond deze overigens heerlijk!

Na de volledige 13 uur kwamen wij aan in Taipei - Taiwan. Hier moesten wij 8 uur wachten voordat wij onze volgende vlucht konden pakken. Het vliegveld is erg groot en er is veel te zien. Wij hebben eerst wat gegeten en besloten toen een rondje te lopen om onze benen te strekken. Op een informatiebord stond aangegeven dat er natuurparken aanwezig waren op het vliegveld, dit vonden wij wel gaaf en dan konden we ook meteen naar buiten dus wij gingen deze zoeken. Er kwam snel een groot anti climax want de natuurparken op het vliegveld zijn na gemaakte natuurparken die zich in het land bevinden. In een hal staan dus nep bomen met bloemen en gebouwen. Wel leuk om te zien maar niet echt wat we verwachte. Wat ons ook echt opviel is dat ze constant aan het opruimen waren, het vliegveld zag er onwijs schoon uit en zelfs de kleinste kruimels worden meteen weg gehaald.

Voor het slapen vliegen wij nogal ongunstig met het tijdsverschil. Wij zijn in de ochtend vertrokken vanuit Schiphol en komen Aziatische tijd de volgende morgen aan in Taiwan. Tevens is het dan in NL net avond waardoor wij dus eigenlijk de nacht overslaan en twee keer een dag hebben. Dit valt zwaar en daarom proberen wij af en toe wat uurtjes slaap te pakken. Met de nodige melatonine is het mij gelukt om in de eerste vlucht een uurtje te slapen. Helaas lukte het kick niet waardoor hij een vermoeidheid dip kreeg in Taiwan. Ik was ook behoorlijk moe dus zochten wij een plekje waar we even konden liggen. Uiteindelijk vonden wij een bibliotheek waar ze zachte banken hadden staan. Vanuit hier keek je ook op de opstijg baan. Er was bijna niemand waardoor wij het aandurfde hier even te liggen. Hier hebben wij nog twee uurtjes kunnen slapen. Wakker worden was wel weer heel moeilijk en dit duurde ook even voordat het goed lukte. Ik genoot nog even van een boekje uit de bieb en toen was het alweer tijd om onze volgende en laatste vlucht van vandaag te pakken.

Deze drie uur durende vlucht is heerlijk verlopen. Kick heeft nog even wat geslapen en ik ben begonnen aan de blog :)

Na ruim 25 uur reistijd was het zover! We waren in Vietnam! Zodra je land is het eerste wat je doet je visum aanvragen (oké eerst naar de wc). De mensen waren vriendelijk en gelukkig waren al onze documenten kloppend waardoor de aanvraag langzaam maar goed verliep. Daarna moet je door de Duane en ook dit verliep erg traag. Doordat alles zo traag verliep waren we veel te laat om onze bagage nog  te halen en alle koffers waren al van de band en ook onze backpack waren nergens te bekennen... dus... STRESS! We werden verwezen naar de lost en found en daar stonden onze pareltjes op ons te wachten.

Voordat we op reis gingen kreeg ik de tip om Grab te downloaden. Het lijkt op Uber maar dan in Azië. Op het vliegveld gingen we dit uittesten. Online zeg je waar je staat en waar je naar toe wilt en ook spreek je online meteen de prijs af. Dit voorkomt oplichting. En dit werkte perfect!! Zodra je de deal hebt gemaakt, zie je op een kaartje waar je taxi rijdt en wat zijn kenteken is. Zo zie je precies wanneer hij aankomt, onze was er binnen 5 minuten en was ontzettend aardig.

Ons hotel/appartement ligt in District 4 van Ho Chi Minh City. Dit ligt naast District waar van alles te doen is. Onze kamer is van een jongen ( waarschijnlijk Kyle haha) die het verhuurd. Hij is zelf niet aanwezig en laat de sleutel achter in een postbus waar wij hem ook weer moeten inleveren. Toen wij onze kamerdeur opende schrokken wij behoorlijk want er was een meisje in de kamer. Eerst dachten wij dat het dubbel was verhuurd of dat we de verkeerde kamer hadden maar zij was er om ons op te vangen en wegwijs te maken. Zij gaf ons ook haar nummer voor Whatsapp voor het geval we tourvragen hadden. Het appartement is heerlijk en goed schoon. Ik plaats foto's van de kamer. Ook hebben we een rooftopzwembad en dit is echt adembenemend mooi. De wijken arm en rijk liggen door elkaar heen en dat ziet er onwerkelijk uit. Ook worden de straten gevuld met scooters.. heel veel scooters!

Na een verfrissende duik in het zwembad zijn we naar District 1 gelopen om wat te eten. Hier hebben wij echt een cultuurschock gekregen! Wat een andere wereld is dit. De drukte, de chaos, het eten, de mensen en de straten. Op zoek naar een eetplekje kwamen wij in een onwijs druk uitgaansgebied waar wij met open monden door heen liepen. Ik heb een filmpje gemaakt die ik toevoeg want woorden kunnen niet omschrijven hoe het is! Overal waren kroegen die het geluid van de ander probeerde te overtreffen, mannen met een soort gebakken vis en eieren die ze ook in expeditie Robinson eten en straatartiesten. Vanwege onze extreme vermoeidheid vonden we deze drukte wel wat te veel waardoor we er snel doorheen zijn gelopen. Uiteindelijk vonden we wat junkfood waarna we terug zijn gegaan naar het hotel en nu gaan slapen en uitrusten van de zware reis.

Tot snel lieve mensen!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. SIJA Tuk:
    29 juli 2018
    Ey Selina en Kick alleen de reis is al een avontuur. Jullie gaan mooie dingen beleven en zien en ga met jullie mee genieten door jullie blogs. Rust lekker uit en vooral genieten samen. Liefs mama
  2. Rianne:
    29 juli 2018
    Wat kan je leuk schrijven Selina! Goed om te horen dat de reis goed verlopen is.. nu lekker slapen en daarna genieten!! Veel plezier! Liefs Rianne & Rob
  3. Jan:
    30 juli 2018
    Flinke reis achter de rug... maar jullie zijn er. Lekker genieten
  4. Roos:
    30 juli 2018
    yeahhhhhh de reis is begonnen! Heel veel plezier en lekker eten!
    Ngay tot lanh!
  5. Ingrid:
    30 juli 2018
    Dank je voor je blog en de leuke foto's. Een heel fijne vakantie verder.
  6. Hennie:
    31 juli 2018
    Hi lieverds. Hartstikke leuk dat we weer mogen meegenieten. Eerste dag was inderdaad al weer een lang avontuur met veel indrukken en prachtige foto's. Ik ga gauw verder lezen want ik loop achter.
  7. Manuela meilink:
    7 augustus 2018
    wat een reis !! ik vind van texas naar nederland altijd al zo slopend (hoe ik ooit naar australie of nieuw zeeland ga vliegen ??) en ook wij slaan dan de nacht over wat ik dan probeer op te lossen met melatonine (in texas verkopen ze die gelukkig in een wat hogere dosering) erg leuk om jullie eerste dag zo te lezen :)