Dag 4: Kata, Laem Promthep & Railey Beach

24 juli 2017 - Railay Beach, Thailand

Dag 4

Oké het is officieel, we hebben last van een jetlag. Dit hebben we een aantal dagen hard ontkent maar het feit dat we beide in de ochtend ziek zijn van vermoeidheid en in de avond zo energiek als maar kan zegt genoeg. Niet heel gek als je bedenkt dat wij elke dag om 09:00 op staan voor het ontbijt maar dit eigenlijk 03:00 in de nacht is in Nederland. Zo ook vanmorgen, na het ontbijt hebben we dan ook even geslapen. Dit keer niet lang om zo ter voorkomen dat we vanavond weer niet kunnen slapen. Na iets meer slaap zijn we naar het strand gegaan hier in Karon. Hier hebben wij wat foto's gemaakt en vervolgens zijn wij door gegaan.

Kata Beach:
Het strand wat links ( kijkend naar de oceaan) van ons ligt is Kata Beach. Dit is een populair strand en een grote trekpleister onder de toeristen. Voor 200 Bath ( €5,15 ) hebben wij een taxi naar dit strand genomen. En we snappen helemaal waarom dit strand populair is. Het is prachtig! Het zand is wit ( en verdomd heet) en de zee is helder blauw. Op het water surfen en snorkelen mensen. Wij hebben over dit strand een wandeling gemaakt en hebben veel fotos gemaakt onderweg. Persoonlijk ben ik trots op een paar prachtige plaatjes die ik heb geschoten. Dit zal ik bij de foto's vermelden. Aan het einde van dit strandje zagen wij een onwijs gaaf terras. Het was een soort grote boomhut met allerlei vlaggen eraan van landen ( helaas geen NL) op de achtergrond klonk de muziek van Bob Marley. Heerlijk dus. Wij besloten in dit boomhuis wat te gaan lunchen. Het was perfect: uitzicht over de zee/strand, heerlijke koude drankjes ( inclusief bloem erin), vriendelijk personeel en een lekker zomers windje. Ook was er een minpunt die op de tropische foto's nooit te zien is.... namelijk de gigantische insecten. Ditmaal.. grote ( en ik bedoel echt grote) rode mieren. Maar naast deze beestjes was het perfect. We besloten een pizza te delen en de ober had voor onze pizza een nieuwe naam bedacht, namelijk magafungie. Staat voor half margarita en half fungie. Toen de buikjes weer vol waren gingen we door naar het volgende punt.

Kata viewpoint
In Thailand heb je een aantal viewpoints, hier kan je vanaf een hoogte uitkijken over een prachtig landschap. Omdat het viewpoint nogal hoog lag moesten wij opnieuw een taxi nemen. Dit keer koste hij 300 bath ( €7.80). Hij bracht ons naar boven en vroeg of hij op ons moest wachten. Omdat wij dachten dat er voldoende taxi's waren dachten wij dat dit niet nodig was. De taxi verliet de plek en ging weer naar beneden en wij genoten van dit prachtige uitzicht! Vanaf dit punt had je uitzicht over: Karon ( ons strandje), Kata Beach en Kata Noi. Na de nodige foto's en geniet momentjes wilde wij deze plek verlaten opweg naar onze volgende locatie. Toen wij de eerste taxi aanhielden, benoemde hij dat hij wachtte op een paar andere mensen en ons niet kon helpen. Na wat vragen kwamen wij erachter dat dit voor elke taxi zo was. Oeps!! En nu? We staan boven op een berg, bloedheet en geen taxi die ons ergens heen kan brengen. Gelukkig was daar de politie, onze grote vriend van de dag. Nadat zij ons flink hebben uit gelachen hebben zij veel moeite gedaan voor ons. Elke taxi die langs reed hielden zij aan, totdat wij een nieuwe taxi vonden. Na een grote dankjewel tegenover de agenten zijn wij ingestapt naar ons volgende avontuur. Wij hadden verwacht dat deze taxi ons zou uitbuiten, wetende dat hij onze laatste hoop was. Maar hier zie je de goedheid van het volk terug en hij vroeg zelfs minder dan de vorige rit terwijl hij meer km maakte, namelijk 200 bath.

Laem promthep ( Sunset viewpoint):
Onze volgende stop was nog een viewpoint. Deze staat bekend om de mooiste zonsondergang van heel Phuket. Om deze reden is het belangrijk om daar op tijd te zijn. Door ons taxi probleem hadden wij wat vertraging opgelopen en moesten wij rennen om optijd te komen. Voordat wij haastig te taxi uit gingen vroegen wij of wij hier een taxi konden krijgen, de meneer verzekerde ons dat dit goed moest komen. Met een opgelucht hart begon onze sprint naar boven. Eenmaal daar waren wij beide stom verbaast en stil van het uitzicht. Je kon vol over de oceaan kijken en zag inderdaad de zon zakken. Ook kon je andere eilanden goed zien vanaf dit punt. Wij zagen dat er een optie was om naar beneden te hiken en naar het uiterste puntje van Phuket te klimmen. Wij besloten dit te doen, veel mensen waren dit aan het doen en het zag er ongelofelijk mooi uit. Omdat we niet heel lang meer hadden voordat de zon onderging moesten we door klimmen ( naar beneden). Maar na een klim van ongeveer 15 minuten waren wij op het meeste zuidelijke puntje van Phuket. Verder is niet mogelijk. Hier hebben wij in ultieme rust genoten van het zicht. Nu de zon onder was wilde wij weer terug omhoog.. een puntje waar we niet over na hadden gedacht.. wat gebeurt er als de zon onder is? Juist het wordt donker. We moesten dus ik het donker de weg terug vinden. Gelukkig waren we niet de enige slimpies, er waren nog twee Duitse jongens van onze leeftijd die dezelfde fout hadden gemaakt. De klim naar boven was goed te doen en met zijn vieren kwamen wij uiteindelijk bezweet en buiten adem boven aan. Vervolgens wilde we ons weg voortzetten naar de volgende locatie om weer een hapje te eten. Wij liepen terug naar de taxi plaats.. maar.. er waren geen taxi's!!! Niet weer he? Wij liepen een beetje verbaast over de plaats heen, totdat wij ineens een magisch woord hoorde vanuit een winkeltje: taxi?? Wij schreeuwde het nog net niet uit van blijdschap, we hadden een taxi! Samen met zijn vrouw en kind bracht hij ons naar de volgende locatie.

Railey Beach:
We hadden een afspraak gemaakt met de taxi dat hij ons naar Railey Beach zou brengen en dat wij hem zouden bellen zodra we naar ons hotel wilde. Hij zou ons dan direct ophalen en terug brengen voor in totaal 700 bath ( €18). Is veel geld maar goedkoper hadden we nergens kunnen krijgen. Wij waren dus dolblij met deze aanbieding. Hij zette ons af bij een lekker restaurant aan de zee. Hier hebben wij ook weer heerlijk gegeten onder het genot van een drankje, zeezicht, muziek en.. muggenspray. Dit kregen wij gratis aangeboden vanwege de hoeveelheid muggen. Na het eten wilde wij nog wat zien van Railey Beach. Dit is een klein vissersdorpje, overal liggen bootjes en ruikt het naar vis. Wij liepen een straatje in wat erg doet lijken op een slobbenwijk, niet te geloven dat mensen echt zo leven!! Na een paar 100 meter in dat straatje besloten we om te keren vanwege de vervuiling en een wat duistere sfeer. Daarbij is dit plaatste overdag waarschijnlijk veel mooier. We belde onze taxi en nog geen 5 minuten later stond hij voor om ons weer veilig terug te brengen!

1. Opa en Oma.xxx:
    24 juli 2017
    Wat leuk dat je ons zo goed op de hoogte kan houden. Geniet Maar lekker hoor
    Dikke xxx Opa en Oma
  2. Hennie:
    24 juli 2017
    Hi reizigers, was weer een geweldige avontuurlijke dag! Ben heel benieuwd naar de foto's
  3. SIJA Tuk:
    24 juli 2017
    Ey avonturiers wat een mooie dingen maken hier mee en wat goed om te horen dat de bevolking zo vriendelijk is zelf de politie.Morgen weer een nieuw avontuur.liefs voor jullie 2 mama.xxx
  4. Monique Plompen:
    25 juli 2017
    Hoi vakantiegangers, dag 4 was wel een avontuur maar prachtige foto's en vooral een leuk verslag. Veel plezier
  5. Jos:
    25 juli 2017
    Nieuwe Floortje Dessing is opgestaan, leuke verhalen om te lezen hoor, mooie foto's erbij. Is ieder geval een ondernemender vakantie. Tja een jetlag, moet het maar in de noemer zetten van S'avonds groot - S'morgens groot, en dat zeg ik dan ook na een weekend polderse kermis! Met maandag een wekkertje om 6.15. Ieder geval nog veel plezier en mooie verhalen. Groetjes en dikke knuffel