Dag 13: excursie Phuket

2 augustus 2017 - Tambon Karon, Thailand

Dag 13

De vakantie zit er alweer bijna op! vandaag hadden wij een excursie geboekt. Wij werden door een privé chauffeur opgehaald voor ons hotel. Hij bracht ons
naar het Kata view point. Hier waren we al eens geweest maar het is absoluut niet erg om deze plaats meerdere keren te bezoeken!! Een stukje verder aan de overkant was het punt waar wij ATV zouden gaan rijden.  Hier hadden wij onwijs veel zin in. De vorige keer hadden wij een tocht door de jungle en deze keer gingen wij omhoog en kregen wij een prachtig uitzicht over de zee. Hier maakte we een aantal foto's. Ook stonden hier een aantal rubberbomen. Op de grond lagen stukjes rubber die als sap van de boom waren gevallen. Het is direct al heel stijf en rubberachtig, bijzonder om dit een keer te zien. Onderweg zagen wij ook nog wat grote spinnen. Wij brachten onze quads weer terug en tegenover dit bedrijf stond een hok met olifanten die werden gebruikt voor de attractie. De kleintjes waren gescheiden van de grote en alle olifanten waren nerveus aan het bewegen.

De man die ons rond reed met de quats rookte ook zijn shag op een bijzondere manier, namelijk in een bamboe blad. Dit zag er grappig uit!  Vervolgens hebben wij onze weg vervolgd naar de Big Boeddha. Vanuit ons hotel zie je deze staan op de berg. We hadden verwacht dat dit gewoon een grote Boeddha was en dat was het maar het was erg onwijs mooi. Vanuit dit punt kon je over een heel stuk van Phuket kijken.  Ook waren er monniken waarvoor mensen aan het bidden waren, hij zegende ze vervolgens en dan verlieten zij de plek weer. Rondom sprongen ook diverse aapjes om ons heen. De big Boeddha was aan de binnenkant nog niet af. Hierom kom je tegels kopen en hier een tekst opschrijven, deze tegel werd dan ergens in de Boeddha verwerkt. Wij hebben dit uiteindelijk niet gedaan. Ook hingen overal messing hartjes met tekst. deze hingen in de bomen en als de wind erdoor heen waaide maakte dit muziek!! Kort gezegd, deze plek was weer erg inspirerend.

Op de helft zouden wij ergens rustig wat drinken. Wij werden bij een soort onwijs moderne hal afgezet en moesten naar binnen. We hadden werkelijk geen flauw idee waar we waren maar nergens was koffie te bekennen. Eenmaal binnen werden wij rond geleid door een vage hal waarbij later duidelijk werd dat ze hier dure edelstenen verwerkte in sieraden. We liepen door een onwijs grote hal heen waar een man mij constant ringen aanbood om te passen. Toen we hier uiteindelijk doorheen kwamen. Was daar de volgende hal vol met leer. Er lag een tafel met allerlei soorten leer en vervolgens oneindig veel tassen en andere producten die van leer gemaakt waren. Na deze hal kwam eindelijk een koffie tentje. Kick heeft lekker een bakkie gehaald en vervolgens stapte wij weer in de auto.

Nu gingen we naar een Big Bee Farm. Hier keken wij echt naar uit. We waren nieuwsgierig naar de bijen en het gehele honing proces. Toen wij aankwamen was dit allemaal iets minder groot. We liepen direct een winkel in waar we wel heel veel mochten proeven. Honing - honingwijn - honingchocolade - honingkoffie en honingrijst. Na dit konden we 5 minuten door de tuin wandelen en dat was het. Alleen hadden wij net mazzel dat er een medewerker langs ons liep toen wij bij een kast stonden. Hij maakte de kast voor ons open en haalde er een deel uit waar veel bijen op zaten zodat wij hiermee op de foto konden. Dit was wel vet. Maar daarna was het kastje weer dicht en stonden we met amper 10 minuten weer buiten.

Maar we hadden nog een musea, namelijk de cashewnoten fabriek. Wist je dat een cashewnoot uit een vrucht groeit? En in een vrucht zit maar een noot. Ook dit was kleinschalig. Buiten stond een cashewnoten boom maar omdat het niet het juiste seizoen is, hingen er allemaal nep vruchten aan. Ik heb wel een foto gemaakt zodat jullie kunnen zien hoe het eruit ziet! Binnen mochten wij weer heel veel soorten cashewnoten proeven. Ook stond er veel ( niet zo lekker) gedroogd fruit en gedroogde vis. Wel was hier iets meer te zien. Er was een mevrouw aan het werk die elke cashewnoot uit zijn huls haalde. Ik heb een klein filmpje gemaakt en je snapt meteen waarom deze nootjes zo duur zijn. Achter glas waren ook een aantal machines te zien. Bijvoorbeeld de pan waarin de noten worden gebakken. Maar verder dan dit kwamen we ook hier niet. Buiten keken wij nog even naar de boom toen een local naar ons toe kwam en vertelde dat er neppe vruchten in hingen omdat het niet de juiste tijd was. Maar hij vertelde dat je ook de bladeren van de boom kon eten. Hij plukte er drie. Een voor zichzelf en twee voor ons. Heel experimenteel en goed van vertrouwen staken Kick en ik deze bladeren in onze mond. En phoe wat was dit naar!! Het smaakte naar simpelweg bittere bladeren en al het speeksel trok weg uit je mond. De man lachte een beetje en wij twijfelde of de man er wel echt verstand van had of gewoon een grap had uit gehaald. In beide gevallen erg leuk.

Nu gingen wij door naar onze laatste stop van deze excursie. De Wat Chalong tempel. Dit is onze laatste tempel van de reis en zeker een goede afsluiter. Overal stonden prachtige Boeddha beelden en tekeningen. Hier heb ik zelf ook even mijn spirituele momentje gehad. Op een gegeven moment gingen wel alle tempels dicht omdat er een aantal belangrijke personen op bezoek kwamen. Buiten stonden dan ook een jonge man en vrouw in prachtige klederdracht. Om hun heen stonden vele fotografen dus ik denk zomaar dat dit deze personen waren. Wij hadden zo'n beetje alles wel gezien en liepen weer naar de taxi. Onderweg naar de auto werd er in een grote schoorsteen veel vuurwerk afgestoken. Wij konden niet vragen waarom ze dat deden ( dit hadden wij al bij meerdere tempels gezien) maar gaan nog wel even vragen waarom dit is. Hier kom ik dus later nog op terug. Ook stonden er allerlei grote heilige beelden van dieren, zoals olifanten en leeuwen. Wat hier speciaal aan was, was dat er twee zwerfhonden heel trots tussen lagen ( zie foto).

Nu werden wij weer terug gebracht naar ons hotel. Aangezien we vanavond nog even naar de shoppingmall van gisteren wilde, besloten wij meteen een hapje te eten. Na het eten zochten wij een goedkope taxi naar Patong. Je moet hier nooit in de eerste stappen want de een vraagt 400 bath ( €10) terwijl de volgende  300 bath ( €7,50) vraagt. Is geen groot verschil maar wel als je vaker met de taxi gaat. Wij hadden een goedkope taxi gevonden maar moesten even wachten want ze was nog aan het eten. Daarom stonden wij even te kletsen met een local. Hij vroeg waar we naartoe wilde maar had geen flauw idee waar de shoppingmall of markt te vinden was. Zelfs de clubs wist hij niet. Totdat ik het woordje ladyboy liet vallen. Toen wist hij ineens alles te vertellen. Ook dat de ladyboys vaker een veel mooier lichaam hadden dan echte vrouwen en hij vaak naar een show ging. In een woord veranderde deze man compleet van gedrag. We hebben erg gelachen en bedankte hem voor het gezellige gesprek toen wij onze weg vervolgde.

Eenmaal in Patong liepen wij in het winkelcentrum. Achteraf bleek deze onwijs duur te zijn en de markt was alleen maar eten dus we hebben niks gekocht, maar toch weer leuk om mee te krijgen. We besloten nog een voetmassage te nemen. Deze massage was heerlijk maar ook onwijs ongemakkelijk. De vrouw ( man?) die mij masseerde staarde mij de gehele massage aan. En elke keer als ik terug keek, begon ze nerveus te lachen. Kick heeft haar een tijd aangestaard omdat dit hem ook opviel maar dit had zij niet eens door. Ik kon er wel om lachen en nam dit meer als een groot compliment. Achteraf hadden wij beide onze vermoedens dat dit geen vrouw was. Haar stem was onwijs laag en ook haar kaak lijn was erg mannelijk. Maar we zullen het nooit weten.

Het was inmiddels alweer 23:30 dus wij gingen weer terug naar het hotel. Hier hebben wij nog een beetje tv gekeken en het licht uit gedaan.