Dag 7 & 8 Siem Reap - Angkor

6 augustus 2018 - Krong Siem Reap, Cambodja

Dag 7

Zitten we dan.. 4 uur in de ochtend na drie uur slaap op onze tuktuk te wachten voor weer een nieuw avontuur. Wel een zwaar en vermoeiend avontuur. Het personeel is ook al wakker om voor ons nog een lekker ontbijtje te regelen dus dat is wel erg prettig.

We hebben voor vandaag een tuktuk geregeld die ons de gehele dag rondrijd. We starten bij Angkor Wat. Hier komt om 06:00 de zon op en dit is echt prachtig. Je ziet de zon langzaam zijn licht schijnen over de tempels en het meer. Hier hebben wij heerlijk genoten en veel foto's gemaakt! Omdat iedereen na zonsopkomst direct Angkor Wat gaat verkennen heb ik op voorhand thuis een andere route door de tempels gemaakt om zo de drukte een beetje te vermijden. Deze route hebben wij dan ook gedaan.

Wij zijn begonnen bij de tempel Ta Prohm deze tempel is bekend geworden door de film Tomb Raider met Angelina Jolie. De jungle heeft deze tempel volledig overgenomen en dit ziet er dan ook echt adembenemend mooi uit. De gigantische Ceiba Pentandra bomen groeien over de tempel heen en dit zorgt voor een uniek plaatje! En kick kwam er in deze tempel achter dat hij stiekem ook wel Manoe en Ilay mist. Er kwam een lief katje naast hem zitten en aandacht vragen en ook hij kon de verleiding niet weerstaan om hem met een vinger toch een kriebel te geven om mij vervolgens de desinfectiezeep van Henny te vragen ( normaal zijn deze rollen omgedraaid). Ik stond op een afstandje te kijken en heb een fantastische foto gemaakt van dit beeld! Ik zal hem zo snel mogelijk toevoegen! Het valt ons trouwens op dat de dieren hier beter behandeld worden dan in Thailand. Ook de zwerfdieren wordt gevoerd door de bevolking, deze krijgen dan de restjes. Dit is dan wel in de grote steden. En de kippen zien er uit zoals ze er uit horen te zien, niet zoals de gemiddelde plofkip in NL!

Vervolgens gingen we naar tempel Ta Keo Wat leuk was aan deze is dat je helemaal naar boven mocht klimmen. De trappen waren onwijs stijl en kort dus dat maakte het soms wat eng. Vanaf boven had je een heel gaaf uitzicht ook hier zijn veel foto's van gemaakt! Hier waren ook veel Nederlanders te vinden. Wat nog enger was, was het feit dat je langs dezelfde trap weer naar beneden moest. Ik heb nog nooit echt last van hoogtevrees gehad maar vond dit toch wel erg spannend omdat het zo stijl was. Gelukkig ging het gemakkelijker dan verwacht en met gentlemen kick aan mijn zijde ging het sowieso lukken. Hierna reden we nog langs wat kleine tempels waar we wel gekeken hebben maar die in vergelijking met de grotere niet veel was.

Vervolgens gingen we naar Bayon. Dit is een tempel met 51 torens. Een toren staat voor een Cambodjaanse stad (dit was in de tijd dat het gebouwd werd, het zijn nu minder steden omdat Thailand en Vietnam het hebben overgenomen) en op elke toren zitten vier gezichten. Er zijn in de jaren veel stenen afgevallen en die liggen in het gras voor de tempels. Deze zijn genummerd want op de tempel staat een heel verhaal die nog steeds bestudeerd wordt dus ze hebben de gevallen stenen nodig voor de studie. Ze zijn Angkor begonnen met bouwen in het jaar 800 dus het staat al een hele lange poos. Ze doen wel veel aan renovatie, je ziet ook echt mensen met beitel en bijl de tekenen en patronen in de stenen beitelen.

De tempel Bayon staat erom bekend dat je het gevoel hebt dat je door junglebook loopt en we zongen dan ook vrolijk " als je van beren leren kan, van slimme beren leren kan..." er liepen nog net geen (dansende) apen om ons heen. Het voelt magische om hier zo doorheen te lopen. In deze Tempel kregen wij wel een inkaker. Dit omdat het ruim 33 graden was en wij in de zon liepen met slaap te kort en een lange wandeltocht met veel stijle trappen en de drukte. Met zijn tweeen hebben we zeker 8 liter water weg gedronken op deze warme dag en dan toch maar twee keer naar de wc geweest, de rest zweet je er gewoon meteen weer uit! Gelukkig duurde de volgende rit naar de volgende tempten ( ja zo groot is het terrein) in de tuk tuk zeker een uur. Tijdens het rijden zit je in de schaduw en krijg je een beetje frisse wind en dit is een verademing.

Na een uur rijden kwamen we aan bij de tempel Banteay Srei. Banteay Srei betekent de tempel van de vrouwen. Hij heeft zijn naam gekregen omdat de vele mooie details alleen door vrouwenhanden zouden zijn gemaakt. Ook is de tempel rood van kleur door de steen die is gebruikt, dit maakt hem anders dan de andere tempels. Banteay Srei ligt net als de andere tempels in een prachtig gebied. Terwijl de andere meer in een jungle gebied liggen, ligt Banteay Srei in een moerasgebied met veel rijstenvelden en uitgestrekt land.

Tenslotte gingen we nog een keer terug naar Angkor Wat. Dit keer wilde we ook naar binnen. We waren nu al ruim 11 uur onderweg dus we waren erg moe toen we bij deze laatste stop aankwamen. We hebben nog een rondje gelopen en foto's genomen van weer een prachtige tempel in een bijzondere omgeving. Hier zagen we ook veel aapjes. Een aapje zat rustig met zijn piemel te spelen en toen ik een foto maakte keek hij recht in de camera en ging hij trots door, deze foto is daardoor erg grappig. Nadat we deze hadden gezien rende we nog net niet terug naar de tuk tuk om terug naar het hotel te gaan. we hebben deze dag 12 uur besteed aan de tempels en ruim 13.5 km gelopen in de brandende zon.

Hier nog wat achterliggende geschiedenis over het gebied, deze info heb ik wel van een andere blog gehaald en is dus niet van mezelf. Angkor is het grootste religieuze bouwwerk ter wereld en daardoor ook zeker een van de meest indrukwekkende. Het bouwen begon in het jaar 889 en de 500 jaar daaropvolgend. Op het hoogtepunt woonde er 1 miljoen mensen terwijl er toendertijd nog maar enkele tienduizend mensen woonde in London. Angkor Wat is de grootste en belangrijkste tempel van Angkor, deze is gebouwd in 32 jaar en door ongeveer 50.000 mensen. Angkor was tussen 800-1432 de hoofdstad van Cambodja maar door een aantal veroveringen door Thailand besloot de koning de hoofdstad te verplaatsen naar Phnom Phen. Hierdoor was Angkor verlaten en nam de jungle het over. Pas rond 1900, toen bijna de hele stad onder de jungle lag vond een Fransman tijdens de bezetting in 1863-1949 het gebied en hij is begonnen met renoveren. Sinds 1990 is Angkor het visitekaartje van Cambodja en jaarlijks komen er 2.5 miljoen toeristen op af.

Nadat wij onze tuktuk vriend een fooi hadden gegeven voor zijn vriendelijke en vrolijke tour en uitleg gedurende de dag hebben wij om af te koelen een duik genomen in het zwembad om vervolgens te douche. Terwijl we onze klaar maakte voor de stad om te eten kwam er een storm waardoor wij besloten even tv te kijken totdat de storm zou liggen. In deze 10 minuten zijn wij als een blok in slaap gevallen en om 01:00 schrok ik wakker door de blaffende honden voor het hotel. Ik besloot dat het geen zin meer had om te gaan avond eten heb onze wekker gezet voor het ontbijt en ben terug in bed gedoken om een goede nacht te maken.

Om 8:30 werden wij uit onszelf wakker na een onwijs lange en goede nacht. De honger viel mee maar het ontbijt ging er met gemak in. We lachten om het feit dat we goed op ons budget hadden gelet door het avondeten over te slaan maar dat we dat maar niet meer doen! Vervolgens hebben we lekker rustig aan een spelletje gedaan en hebben een rondje gelopen door de stad. Na het boodschappen doen zijn we terug gegaan naar ons hotel om onze vakantiedagen voor de volgende weken door te nemen en zijn we terug naar de stad gegaan. Daar hebben we eerst genoten van een voetmassage en daarna lekker gegeten. Kick was tijdens het avondeten erg avontuurlijk want hij bestelde een gerecht met krokodillenvlees. Het smaakt heel raar een soort combinatie van de structuur van vis en de smaak van kip (verrassend he) haha.

Na het eten liepen wij over de markt en kwamen wij de gevreesde spin tegen die wij wilde uitproberen. In NL zag ik dat een Taruntala spin een delicatesse is in Cambodja en dit wilde ik heel graag proberen. Ik kijk nu erg uit met voedsel vanwege de voedselvergiftiging maar dit wilde ik zo graag proberen dat ik het toch heb gedaan. Er stond een groep van drie andere personen bij het kraampje die ook zaten te twijfelen over de spin. Twee uit Singapore en een uit UK. Wij bestelde een spin en zij wilde graag onze reacties zijn ( jullie kunnen ook mee genieten via het filmpje die ik vanavond nog online zet). De pootjes van de spin zijn eerlijk gezegd best lekker, dit smaakt meer naar de marinade dan naar de spin zelf. Later probeerde wij ook het hoofdje maar dit was echt ontzettend smerig!! De textuur is een beetje zanderig en de smaak onbeschrijfelijk vies. Ik ben blij dat ik het geproefd heb... maar nooit meer! Wij deelde onze spin dan ook met liefde met de andere drie mensen. Vervolgens hebben wij met zijn alle nog een drankje gedronken in het uitgaansgebied. De vrouw uit UK bleef eigenlijk de hele avond en nacht bij ons plakken en we hebben heerlijk gekletst over reizen, werk, land van herkomst etc. Kortom het was een topavond.

Nu zijn we terug in ons hotel en moeten we snel gaan slapen want morgenavond vliegen we weer terug naar Vietnam en is ons avontuur in Cambodja helaas weer voorbij!

De foto's van de killing fields staan inmiddels op de site. De foto's van Angkor staan nog op mijn camera en moet ik nog op mijn telefoon zetten dus dat laat nog even op zich wachten. Ook zet ik er maar een kleine selectie op en als jullie alle prachtige foto's willen zien, dan zien we elkaar in NL, dan kunnen we er gelijk veel over vertellen!

Ik wil nogmaals iedereen bedanken voor de reacties. Ik geniet er van om ze te lezen en het geeft me een goed gevoel over het schrijven van de blog! Tot snel weer lieve mensen!

1. Jan:
    5 augustus 2018
    Bijzonder he hoe groot en belangrijk Angkhor What destijds was. Stoer hoor om aan een spin te gaan zitten knabbelen. Doe ik je niet na.
  2. SIJA Tuk:
    6 augustus 2018
    Wat een unieke ervaringen maken jullie daar mee zeg. En wat stoer dat jullie aan de spinnen gaan daar. Ik kijk uit naar je volgende blog.
  3. Monique Plompen:
    6 augustus 2018
    Pffff aan een tarantula “ knabbelen” stoer maar ik sla deze maaltijd over. Brrr moet er niet aan denken. Xxx
  4. Manuela meilink:
    7 augustus 2018
    ontzettend leuke blog weer :) maar bah krokodillenvlees ik heb het ook geprobeerd maar ik vond het erg taai en niet lekker, gelukkig was het bakje van michel en heeft hij de rest opgegeten en heb ik gewoon een hamburger besteld :)
  5. Hennie:
    7 augustus 2018
    Wat een mooie excursiedagen en geweldige foto's.
  6. Opa en Oma.xxx:
    8 augustus 2018
    Ik krijg de rillingen al als ik een spin zie,laat staan dat ik hem op zou eten. Knap hoor.😘😘