Dag 7: Bangkok - kanchanaburi - Prachuap khira Khan & Ban Krut

27 juli 2017 - Tambon Thong Chai, Thailand

Dag 7: alweer de helft!!

Vandaag werden wij wakker in een heerlijk schoon en zacht bedje! Wij waren door onze half 9 wekker geen geslapen zelfs. Maar gelukkig werd er naast ons hotel gebouwd en werden wij een half uurtje later wakker van de boor. Nu snel aankleden naar de taxi en onze eigen auto halen!!!!

Onze taxi bracht ons naar het adres waar wij onze auto op konden halen. Maar zoals gebruikelijk brengen taxi's in Bangkok je nooit naar het juiste adres, waardoor wij alsnog 20 minuten met onze bagage door de straten van Bangkok liepen op zoek naar het juiste adres. Eenmaal daar werden wij onwijs goed te woord gestaan. Ooit een auto huren? Budgetcar!! Top service :). Ook hadden wij een TomTom voor 100 Bath (€2,50) per dag gehuurd, want wij kennen uiteraard de weg niet heel goed. De budgetman gaf aan dat het slimmer was om een Thais simkaartje te kopen met internet. Deze kosten in totaal maar 50 bath en dan kan je via Google maps reizen. De TomTom werkte alleen in het Thais dus dat zou voor ons nog steeds onmogelijk zijn, aangezien je de adressen dan ook in het Thais moet schrijven. Aangezien een snel cursus Thais geen optie is, kochten wij dus een simkaartje. Deze kochten wij bij de bekende 7/11 een goedkope supermarktketen vol Thaise cultuur en eten, en dus ook simkaarten. Om terug naar de auto te komen moesten wij door een locale markt. Wat een gezellige chaos en mooi om mee te maken, maar omdat wij een drukke planning voor de dag hadden zijn wij er snel doorheen gelopen. Ook gaf de budgetman aan dat het net zoveel zou kosten als wij de auto een dag later zouden inleveren. We mogen hem dus kosteloos een dag later inleveren. Nadat de papieren waren getekend en wij noodnummers hadden gekregen, kregen wij eindelijk onze auto te zien. Wij hadden een normale en oude pick-up verwacht maar wij werden positief verrast. Mochten we geen slaapplaats meer hebben, kunnen we altijd nog in de auto. Wat een onwijs grote bak!!! Ook is in de inrichting onwijs modern en nieuw. Lekkere stoelen, goeie boxen(!!!!!) met de mogelijkheid om je telefoon erop aan te sluiten ( extra voordeel is dan ook dat je telefoon meteen oplaad en je dus eindeloos muziek en navigatie hebt). Ook zitten er meerdere standen op. Eco-stand voor de normale wegen en power-mode voor in de bergen. Een ding is zeker, dit is een sterke bak!

Nu nog in rijden! Alles is anders. Het stuur zit aan de linkerkant, de pook zit links, je rijd links, de rotondes neem je links... kort gezegd alles is andersom! Dit is toch een even wennen. Kick nam de eerste rit en dit was gelijk een zware! Namelijk uit Bangkok komen. Dit was even zwaar maar met een goeie chauffeur en een goeie wegwijzer waren wij een perfect team en kwamen wij heel uit Bangkok.

Onze route was nu richting Kanchanaburi. Dit lag in principe niet op onze route richting ons volgende hotel maar wij wilde hier graag naartoe omdat het hier prachtig blijkt te zijn. Op de planning lagen de River Kwai bridge en de Erawan waterfalls. Na ongeveer twee uur rijden kwamen wij aan bij de brug. Deze brug is gebouwd in de tweede wereldoorlog. Oorlogsgevangenen werden gedwongen om een spoorlijn te bouwen van 415 km lang om Kanchanaburi ( Thailand) met het Japanse basiskamp in Thanbyuzayat ( Birma) te verbinden. Zij wilde deze spoorlijn gebruiken om hun kamp met voorraden te voorzien en om een aanval op India voor te bereiden. Zij noemen dit spoor het spoor des doods. Dit omdat er 16,000 krijgsgevangen ( van over de wereld, waaronder Nederland) en 100,000 inwoners uit India en China hun leven verloren tijdens de bouw. De plaats is indrukwekkend en staat voor altijd in onze geheugen gegrift! In de verte zagen wij een prachtig beeld van een monnik op het spoor midden in de natuur. Ik heb geprobeerd hier een foto van te maken maar hij liep vrij ver weg.

Achter het spoor zagen wij een soort tempel, we zijn hier naartoe gelopen! Dit was prachtig. Het was een grote Chinese tempel met grote beelden en monumenten. Ook lagen overal lotusbloemen en waren muurschilderingen aangebracht. Vanuit de tuin had je uitzicht over de brug. De foto's zullen een hoop laten zien, Ookal is het op de foto nog lang niet zo mooi als de realiteit.

Toen wij de tijd op de klok zagen schrokken wij. We hadden nogal de tijd genomen om van al dit moois te genieten en het was nu rond 16:00 en we hadden nog veel plaatsen op de planning staan en moesten ook nog 5 uur rijden naar ons volgende hotel. Om deze reden hebben we als eerste de Erawan watervallen op moeten geven. Hiervoor moesten wij namelijk nog een uur omrijden. Ook was ons aangeraden om niet in het donker te rijden. Het feit stond al dat dit onvermijdelijk was. Wij lieten het van de tijd afhangen of wij nog naar onze volgende bestemming gingen.

De route was mooi, onvoorspelbaar en spannend. We reden door dorpen, bergen en de jungles maar voornamelijk ook over de hoofdwegen. Soms zagen wij in sommige dorpjes aapjes die zich druk bezig waren met voortplanten. Rond 19:00 werd het donker en nog waren wij nog lang niet op onze bestemming. Dus besloten wij rond 20:00 om langs de weg ergens te eten. Wij kwamen uit bij een onwijs grote shoppingmall. Hier werden zelfs exotische vogels verkocht! Na een vlugge hap zijn wij de auto terug in gedoken en door gereden. Volgens de TomTom zouden we 23:30 aankomen bij ons hotel en aangezien we tot 00:00 konden inchecken wilde we een beetje opschieten. De wegen waren goed verlicht en goed begaanbaar dus dat was gelukkig geen probleem. Onderweg zagen wij wel nog een ongeluk. Locals stapelen hun pick-up niet normaal hoog, de auto's houden dit vaak net aan maar voor deze auto was het blijkbaar teveel geworden en hij was omgevallen!

Helaas hadden wij ook onze andere stop in  Prachuap Khiri Khan moeten cancelen vanwege de tijd. Hier wilde wij naar de Phraya Nakhan Cave. Dit is een grot die zo mooi blijkt te zijn dat de vorige koning hier zijn troon heeft neergezet. Deze staat hier nu nog steeds en vroeg in de morgen komt de zon hier op te staan. Om hier te komen moet je eerst de grot in hiken en dan heb je het prachtige plaatje. Maar helaas hadden wij hier geen tijd meer voor! Nu snel door naar het laatste stukje van vandaag zodat we morgen weer goed en fit op pad kunnen om andere mooie dingen te zien!

Het laatste stukje auto rijden was wel spannend, dit was dwars door de bossen zonder straatverlichting. Ook zijn hier treinsporen maar er staan een duidelijke bomen bij dus je moet zelf goed kijken of er een trein aankomt, ook dit is door de bomen heen niet altijd goed zichtbaar maar we zijn veilig en wel om 23:40 aangekomen bij ons hotel. Op dit moment konden wij nog niet goed zien hoe eruit zag want het grooste gedeelte is buiten. Hij bracht ons naar onze kamer en we konden onze auto vlakbij parkeren. Toen wij onze spullen uit de auto haalde schrok Kick enorm, hij voelde namelijk wat aan zijn voet. Ik schrok van zijn reactie en dacht gelijk aan een slang of grote spin en schrok ook, uit impuls dook ik ( nogal pijnlijk) de auto terug in. Toen bleek dat er een wc papiertje uit de auto viel die op kick zijn voet was geland! Wij voelde ons een klein beetje stom maar konden er onwijs om lachen. Eenmaal in de kamer zijn wij gelijk uitgeput ons bed in gedoken. Morgen willen we proberen ons volgende hotel een dag later om te boeken en in het midden nog een extra stop toevoegen. Aangezien we de stukken rijden onderschat hebben en graag meer willen zien onderweg.

Maar eerst... slapen!!

1. Opa en Oma.xxx:
    29 juli 2017
    Wat een belevenissen zo spannend maar wel heel mooi natuurlijk. Wat een reisverhalen zullen jullie hebben..
    Geweldig geniet maar lekker hoor. Hele dikke xxx van ons.