Dag 19 & 20 Hoi An

18 augustus 2018 - Hoi An, Vietnam

Dag 19

Vandaag werden wij wakker in een super de luxe hotel. Voor de vakantie hadden wij een budget afgesproken wat een hotel maximaal mag kosten zonder dat we in de problemen komen. Tevens proberen we altijd ver onder dat budget te blijven zodat we geld over houden voor excursies en andere leuke dingen. Bij dit hotel hebben we dat niet gedaan en zitten we precies op ons budget! Het ontbijt was ook sinds lange tijd echt heel erg lekker. Na het ontbijt hebben we nog even lekker rustig aan gedaan. Bij het hotel kun je ook gratis fietsen pakken en de buurt verkennen. Wij besloten om met de fiets richting het strand van Hoi An te fietsen.

Dit ging niet helemaal volgens plan. Wij reden constant verkeerd omdat alle weggetjes tussen de rijstvelden op elkaar lijken. Zo door de rijstvelden fietsen geeft overigens wel een sprookjesachtig beeld. Zover het oog rijkt zie je groene rijstvelden dansen in de wind. Wij hebben een klein stukje geplukt omdat we nieuwsgierig waren naar hoe de rijst in de stengel zit. Aan een klein sprietje zitten al tientallen korrels, ik heb een foto van dit stukje op mijn hand gemaakt en zal hem toevoegen.

Onderweg zie je erg leuke dingen, zoals een man die ligt te rusten op de rug van zijn buffel. Na ongeveer 30 minuten omrijden waren we er wel een beetje klaar mee. Gelukkig heb ik een Vietnamees simkaart met internet en konden wij Google maps raadplegen.

Het strand was erg mooi. Ze hebben hier ronde rieten bootjes. Deze had ik al op tv gezien en om ze nu in het echt te zien vond ik erg leuk. We zagen er ook iemand op varen in zee maar het leek er een beetje op dat het heel moeilijk, onhandig en zwaar was. We hebben heerlijk in de golven van de Zuid-Chinese zee gezwommen en in het zonnetje gelegen. De zee is hier heel erg mooi. Heel blauw en helder en pislauw! Je ziet overal kleine visjes mee zwemmen in de golven. Voor de mensen die weleens met mij in de zee hebben gezwommen en dus hebben gezien dat ik niet zo heldhaftig ben zodra er iets tegen mijn benen zwemt... daar had ik nu helemaal geen last van. De verkoeling was te lekker ( en ik heb geen een eng dier gezien). Het was heerlijk om even niks te moeten. Na twee uurtjes zonnen en zwemmen besloten wij een drankje te doen bij een strandtentje. Wij eten hier regelmatig garlic Bread en dit wilde wij nu ook als tussendoortje eten. Het stond niet op het menu dus vroeg ik aan het personeel of zij dit hadden. Zij begon met andere personeelsleden te discussiëren en uiteindelijk zei ze ja. Het was dus best spannend om te zien wat we zouden krijgen. Ik had een recept op gezocht voor thuis en wij kregen broodjes precies volgens dat recept! Zij moesten voor dit gerecht duidelijk even Google raadplegen! Maar de service was top en de broodjes waren heerlijk.

Na een heerlijke middag op een paradijselijk strand moesten wij weer op de fiets terug naar het hotel. Dit keer hadden wij geen zin in een toeristische route dus Google maps was weer onze grote vriend! De terugweg ging dan ook veel sneller en we waren binnen 30 min bij ons hotel. Wel hadden we het weer heel warm door het fietsen en dus doken we nog even lekker ons zwembad in!

Na het zwemmen gingen wij ons even opfrissen in de hotelkamer. Lekker douche en optutten en op naar het centrum, en dus wel weer op die klote fietsen! De fietsen hier zijn niet zoals in NL. De verhouding tussen het zadel en het stuur is heel anders waardoor er een grote druk op je polsen komt. Ook hebben ze hier nog niet van versnellingen gehoord waardoor je constant als een bezetene aan het trappen bent! Maargoed na 15 minuten fietsen kwamen wij aan in het centrum.

Alles wat ze zeggen over Hoi An is waar! Het is een prachtige stad met een gezellige sfeer. Het voelt als thuis komen en je wilt niet weg. De wegen zijn niet verlicht met lantaarnpalen maar met lampionnen. En overal hoor je muziek en zie je marktkraampjes. Door de stad loopt een rivier en dit is echt een speciale plek. Langs de rivier staan allemaal vrouwen met papieren bakjes met een kaarsje erin. Deze kan je kopen en samen met een wens in het water leggen. Dit kan je doen vanaf de kade met een lange stok of vanaf een bootje. Er drijven dus tientallen kleine papieren bakjes met een kaarsje erin over de rivier en dit ziet er echt magisch uit. Dit gaan we zeker nog doen de aankomende dagen.

Omdat onze NL vrienden ook in deze stad zijn besloten we gezamenlijk een hapje te eten. Na het eten gingen wij op souveniertjes jacht! En lieve mensen we zijn zeer geslaagd, vooral met de goede onderhandel technieken van Kick. We kregen van het hotel een boekje met tips voor de markt. Hierin staat beschreven dat de mensen hier houden van onderhandelen en de prijzen heel hoog gooien. Als je iets wilt hebben moet je dus 80% van het originele bedrag af bieden en dan samen tot een goede prijs komen. Er staat ook bij dat als je iets wilt hebben, vraagt om de prijs en doorloopt omdat je het te duur vindt, de bevolking dit niet leuk vind. Zij hebben liever dat je dan flink onderhandeld. Nogmaals ik was heeeeel blij met kick want hij is een steengoede onderhandelaar. Ik zou bij het eerste tegenbod waarschijnlijk al akkoord gaan en dus veeels te veel betalen.

Wij hebben ook nog een leuke prijsvraag. Tussen de foto's zit een foto waarin ik een aantal Vietnamese biljetten vast hou. Jullie mogen gokken hoeveel dit waard is. Degene die er het dichts bij zit krijgt een leuk souveniertje!

Nadat we alles gescoord hadden, dronken wij nog een drankje ik de stad en besloten wij naar het hotel te gaan om lekker te gaan slapen!

Dag 20
Vandaag is een feestelijke dag voor ons want... wij zijn 4 jaar samen! En hoe is het dat we dat mogen vieren in Vietnam. Vandaag wilde wij een excursie maken naar een hele bijzondere brug. Dit is een brug van maar liefst 150 meter lang die door twee enorme stenen handen worden gedragen. De brug bevind zich 1400 M boven de zeespiegel waardoor je een fantastisch uitzicht hebt, en het dus eindelijk koel is in Vietnam! De handen staan symbool voor de handen van god en de brug als een gouden draad die hij vasthoudt.

Het was mogelijk om een excursie te boeken naar deze brug maar die kosten waren ongeveer €55 P.P. Dit vonden wij echt teveel en dachten... dat kan goedkoper.
Wij zochten op internet hoever het rijden was en zagen dat het 64 km van Hoi An af lag en er goede wegen naartoe waren. Wij maakte de volgende berekening:
€12 voor twee scooters
€ 7,60 voor twee volle tanks
€ 5 voor water en snacks
Maakt € 24,60 in totaal voor twee personen. Zonder verdere research huurde wij scooters, tankte wij deze vol en kochten onze snacks. En onze berekening was goed dus wij waren trots. Vol goede moed begonnen wij aan onze eerste 64 km richting de brug.  Maar na 37 km werden wij ineens tegen gehouden door een mannetje. Hij gaf aan dat je de berg niet op mocht per scooter en je hier via een kabelbaan naar de brug kon. Wij baalde een beetje omdat we liever zelf wilde rijden maar parkeerde onze scooter met lichte tegenzin en liepen naar de kassa om een kaartje te kopen voor naar de brug! Eenmaal daar hoorde wij dat een kaartje maar liefst €30 pp kost. Wat bleek, de brug lag middenin een groot pretpark en je kon niet alleen betalen voor de brug. Na een uur lang twijfelen onder het genot van een koud drankje besloten wij toch echt dat wij dit teveel geld vonden voor alleen een brug en een stom kinderpretpark. Ons volgende plan was dus gewoon rond Touren door de natuur met de scooter, die tanks moesten immers wel weer leeg en we hadden het flinke stuk nu toch al gereden. Wij zagen een afslag naar hot springs. Dit zijn warme natuurzwembaden middenin de bossen. In Thailand wilde we dit graag maar kon het niet dus wij namen de afslag richting de hot springs. Wij reden hier naartoe en na een half uur rijden door een prachtige omgeving kwamen wij aan bij een.... kinder waterpark! Dit was niet onze dag wat betreft excursies. Wij hadden geen zwemkleding bij en in een natuur hot spring kan je nog wel in je ondergoed maar in een kinder waterpark gaat dit wat ver. Omdat we voor het donker terug wilde zijn in ons hotel besloten wij middels een toeristische route terug naar Hoi An te rijden. Dit was echt een hele goede beslissing want we reden langs de mooiste plekken. We kwamen langs een groot rijstveld die voor de bergen lag. De zonsondergang was al lichtelijk begonnen waardoor er een gouden gloed over het veld hing! Ik was opslag verliefd op dit plaatje en wilde hier mooie foto's maken met de camera. Hier hebben wij even gestaan en genoten... maar niet te lang anders was het alweer donker.

Ook zagen wij onderweg nog een mooi spoor die richting de bergen ging en mooie steden en velden. Wij kwamen net in de schemering aan in Hoi An. Onze timing was dus wel erg goed! Dit was trouwens wel onze warmste dag van heel de vakantie. Het was 38 graden met volle zon! Zelfs de wind op de scooter was ongelofelijk warm! Maar we hebben beide wel weer een laagje bruin erbij dus mij hoor je niet klagen :)

Dat het niet onze dag was wat betreft excursies is niet helemaal waar want wij merken dat wij gewoon rond Touren door de natuur heel erg leuk vinden. Soms zelfs leuker dan al die toeristische trekpleisters. Doordat je gewoon een kant op gaat kom je echte dorpen tegen en kom je toevallig op de mooiste plekjes terecht waar niet 100 mensen staan maar alleen jij! Dit maakt locaties veel magischer en bijzonderder!

In het hotel nadat we alle troep van ons af hadden gewassen stapte wij op onze scooters richting het dorp! In de blog van gisteren vertelde ik over de lampionnetjes in het water.. vandaag hebben wij een lampionnetje gekocht bij een vrouwtje en deze vanaf de kade in het water laten zakken. Dit is echt heel erg leuk en romantisch om te doen! We hebben beide een eigen wens gedaan en nu maar hopen dat we beide iets leuks hebben gewenst! Morgen willen we dit nog een keer doen maar dan vanaf een bootje! Nu wilde we ook graag wat eten en zochten wij een lekker eettentje. Na het eten hebben wij nog een rondje gelopen en een drankje gedaan. Wat opvalt is dat het in Hoi An in de avond heel gezellig, sfeervol en mooi is maar dat het na 22:00 allemaal stopt! De mensen zijn van de straten, de lampionnen gaan uit en heel de stad gaat dicht! Er zijn nog drie kroegen open en hier zitten dan alleen maar westerlingen! Het is heel grappig om te zien dat het in een paar minuten tijd helemaal verandert!

Omdat alles zo verandert was het moeilijk om straten te herkennen en de zoektocht naar de scooters duurde daardoor iets langer! Maar gelukkig vond kick snel de goede straat waardoor we lekker richting het luxe hotel met de zachte bedden reden.

1. Jan:
    Ik ga voor 0,68 cent. Jullie gaan al weer de laatste week in. Gaat snel he
  2. SIJA Tuk:
    18 augustus 2018
    Wat is het daar prachtig zeg en genieten jullie samen. Is weer geweldig schreven Selina je neem ons echt mee op reis en de foto's zijn prachtig.
    Ik ga voor 0.67 hahaha
    Veel plezier vandaag en kijk uit naar jullie volgende avontuur.
  3. Jos:
    18 augustus 2018
    Mooi verhaal, mooi avontuur, mooie laatste week gaan beleven. En uhhh ik denk €7600,-
  4. Hennie:
    18 augustus 2018
    Lekker even ontspannen en een beetje luxe. Goed gedaan. Hoi An ziet er inderdaad sprookjesachtig uit.