Bonus

8 augustus 2017 - Alkmaar, Nederland

Helaas zijn we alweer in het natte, regenachtige Nederland en zitten wij alweer in het werkritme. Maaaar wel met een prachtige ervaring rijker. Tijdens deze reis hebben wij onze ogen zoveel mogelijk open gehouden om zoveel mogelijk te zien ( dit zorgt er wel voor dat wij nog pittig moe zijn). In deze laatste blog beschrijven wij de opmerkelijke situaties of grote verschillen die ons zijn opgevallen.

Scooters:

Als je in Nederland jezelf wilt vervoeren met kinderen neem je de bus, pak je de auto en in het uiterste geval ga je met de fiets met een kind voorop en een achterop. In Thailand doen ze dit anders. Ze verplaatsen zichzelf op de scooter. Klinkt in de basis niet gek maar zij zitten niet alleen of met zijn tweeën op deze scooter... Zij gaan met het gehele gezin op dit ding. Het record wat wij hebben gezien staat op 5 personen. Hieronder ook veel jonge kinderen. En om het nog erger te maken, ze dragen bijna nooit een helm.

Excursies:

Aangezien wij in totaal maar 2 weken hadden om dit mooie land te bewonderen, wilde wij zoveel mogelijk zien en beleven. Om deze reden probeerde wij excursies te boeken via het hotel. Deze zijn betrouwbaar en betaalbaar. Wat ons verbaasde is dat het bijna onmogelijk is om een excursie te boeken zonder dat je een vorm van dierenmishandeling promoot. In elke excursie zat of spelen met een babyolifant, olifant rijden, slangen show of op de foto met een tijger. Uiteindelijk hebben wij twee excursies geboekt zonder al dit leed. Een via het hotel maar de ander met veel moeite via een bureau. De rest van alle belevenissen hebben wij zelf georganiseerd met behulp van de auto.

Afdingen:

Voordat wij naar Thailand gingen vertelde vele mensen ons dat je moet afdingen. Dit is een onderdeel van hun cultuur en wordt als respectvol beschouwd. Wij hoorde al deze argumenten en besloten hieraan mee te doen maar vervolgens wel fooi te geven om deze mensen niet uit te buiten. Maar wat blijkt, afdingen doen ze helemaal niet. Wij zijn vaak begonnen waaruit naar voren kwam take it or leave it. Volkomen terecht natuurlijk. De enige locaties waar je kon afdingen was op marktjes waar ze veels te veel geld vroegen voor de kwaliteit van de spullen. En bij taxi's was het mogelijk en vaak ook noodzakelijk, want ook hun vragen echt te veel voor de afstand die je rijd.

Prullenbakken:

In heel Thailand hebben wij misschien 4 prullenbakken gezien op straat. Opmerkelijk is dan ook dat de straat wel vervuild is maar niet zo erg als je zou verwachten zonder prullenbakken. Amsterdam zou er zonder prullenbakken erger aan toe zijn. Wel staan er meerdere vuilniszakken op straat, met als gevolg dat hier zo nu en dan een rat tussendoor struint.

Thaise massage :

Overal worden massages aangeboden. In een normaal restaurant straatje staan er naar schatting rond de 8 aan een kant. Zij bieden voor lage prijzen massages aan maar zijn zo gewend om dit constant te vragen dat ze niet eens meer opkijken van hun telefoon als zij dit aanbieden maar gewoon om de paar secondes roepen.. Massage? Ook zijn sommige salons twijfelachtig wat betreft de happy endings. Wij hebben de lichaamsmassages daarom alleen gehad bij ons vaste hotel maar hebben wel twee keer genoten van een voetmassage.

Geen wc papier:

Wat geen verassing is maar wel wennen, is het feit dat er geen wc papier wordt gebruikt. Naast de toilet hangt een kraantje waarmee je de boel kan schoon spuiten. Ik moet toegeven dat ik meer dan een keer op de wc zat en erachter kwam dat ik het weer was vergeten. Ook moet je op niet toeristen wc's vaak zelf doorspoelen. En dan denken jullie waarschijnlijk.... hoe dan? Nou naast het toilet staat een grote bak met water met daarin een kleiner bakje. In dit kleinere bakje doe je water en dit gooi je in de wc waardoor je de boel doorspoelt.

Monniken:

We hebben daar een aantal monniken gezien en naast hun bekende oranje gewaad, lopen zij vaak op blote voeten. Ik weet nog niet precies waarom maar dit ga ik wel uitzoeken. Dingen die ik wel al weet over monniken zijn: Je mag een monnik nooit aan zijn hoofd aanraken, een monnik mag sowieso nooit een vrouw aanraken. Ook mag hij geen spullen, giften of dergelijke van een vrouw krijgen. Wel mag er een tussenpersoon tussen zitten. Dus snel ik wil een monnik een snoepje geven dan mag ik dat niet zelf geven maar ik mag dit wel via Kick geven.

Dierenleed:

Ja sorry mensen, maar ik begin er weer over. Het dierenleed is hier iets wat mij onwijs is opgevallen. Het is verschrikkelijk om te zien dat mensen het normaal vinden om een hond aan te rijden en ze vervolgens achter te laten. Het land is prachtig maar dit onderdeel is heel lelijk! Verder zijn de ervaringen goed terug te lezen in de andere blogs.

Stroomkabels:

In NL zijn stroomkabels mooi verwerkt en zijn ze in eerste instantie niet gevaarlijk. In Thailand hangen ze overal gewoon door de straten, als het stil is hoor je zelfs de kabels knetteren. Zodra deze om zou vallen moet je hard rennen.

Zwervers:

Voornamelijk in Bangkok zie je veel zwervers. In andere delen ook wel, maar minder. In Bangkok zagen wij wel het dieptepunt. Hier wonen mensen in zelfgemaakte hutjes van afval langs het treinspoor. Hier wonen niet alleen volwassenen maar ook gehele gezinnen met jonge baby's en kinderen. In Karon zag je wel dat kinderen vaak slapen / wonen in auto's terwijl papa of mama op straat spullen proberen te verkopen.

Snelweg:

Over het algemeen zijn de snelwegen in Thailand prima. Toch zie je hier ook rare dingen. Zo lopen er voetgangers langs de weg en soms steken zij zelfs over!!! Ook fietsen er mensen zonder licht op de vluchtstrook en scooters rijden zelfs tegen de richting in op de snelweg. Ook heb ik meegemaakt dat er ineens een paaltje midden op de weg stond? Nog steeds weet ik niet waarom. De kleinere wegen zijn natuurlijk minder goed, hier zitten diepe kuilen in de weg en de paden zijn eigenlijk te smal voor twee richtingen.

Uiteraard willen wij iedereen bedanken voor het lezen en volgen van onze reis. We gaan nu weer druk sparen voor een volgende ervaring dus hopelijk tot volgend jaar!!!

1. SIJA Tuk:
    9 augustus 2017
    Wat heb ik ervan genoten om jullie via je blog te volgen en genoten van jullie avonturen. Wat hebben jullie hier een mooie reis van gemaakt samen
    En tja dat dit het begin is van meer reizen naar Azië had ik al snel begrepen dus wordt sparen geblazen maar je weet waarom je het doet.
    Ik kijk nu al uit naar jullie volgende blog.

Liefs mama.