Bonusblog

12 september 2018 - Alkmaar, Nederland

Dit is hem dan.. de allerlaatste blog van ons reis naar Cambodja en Vietnam. We zijn inmiddels al weer ruim twee weken thuis en zijn beide weer druk met werk en school. Maar uiteraard is er ook nog ruimte om na te genieten van onze reis. Gedurende de reis hebben wij opmerkelijke of leuke dingen bij gehouden om zo nog een volle bonusblog te kunnen schrijven. Ik beschrijf nog een keer de culturele aspecten, voor en nadelen van hotels en steden waar wij zijn geweest, gekke/vieze en lekkere dingen die wij hebben gegeten en gedronken en wat kleine getallen over onze reis.

Kilometer gelopen: 172

Kilometer gereisd: 24.612 km gereisd.

De steden waar wij zijn geweest:

Omdat er ook vele mensen mijn blog lezen die in de toekomst ook naar Vietnam en Cambodja willen reizen, geef ik nog een keer een kort overzicht van alle steden die wij hebben bezocht en onze indruk ervan.

Ho Chi Minh City - Vietnam:HCMC is een grote en vooral drukke stad. Er is veel verkeer en er staan vele hoge gebouwen. Wij hebben vele backpackers gesproken en wij kwamen allemaal tot de conclusie dat je niet te lang in HCMC moet verblijven. 1 tot 2 volle dagen is voldoende! Wij hebben in HCMC een dierentuin bezocht, gegeten op de street food market, een markt bezocht en zijn vanuit hier naar de Chu Chi Tunnels geweest. Met name de tunnels en de street food market hadden wij niet willen missen in onze reis en is ook zeker een aanrader. HCMC is overigens wel een leuke uitgaansplek. Er zijn veel kroegen en clubs waar je naartoe kan, een nadeel is er wel en dat is dat het geluid heel erg hard staat!

Phnom Penh – Cambodja: Ook Phnom Penh is een drukke stad waar veel afval in terug te vinden is. Tevens vonden wij de stad wel een gemoedelijke sfeer hebben. Vanwege mijn voedselvergiftiging hebben wij niet onwijs veel van de stad gezien waardoor ik het moeilijk vind om een volledige review te geven maar wel hebben wij hier het Tuel Sleng Museum en de Killing Fields bezocht. Dit was beide indrukwekkend en heftig. Als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van het land zou ik deze ook zeker niet overslaan.

Siem Reap – Cambodja: Persoonlijk krijg ik bij Siem Reap warme gevoelens. Het is een heerlijke stad waar de bevolking onwijs vriendelijk is. Naast natuurlijk het betoverende en prachtige Angkor is ook de stad zelf erg leuk. Op pub Street kan je heerlijk eten en uit gaan. Daarnaast krijg je ook de mogelijkheid om spinnen, schorpioenen, kakkerlakken of slangen te eten. Wij zijn voor de spin gegaan, zeker erg vies maar wel een leuke ervaring. De jongen die ons de spin verkocht zei dan ook lachend; ‘’ never try, never know!’’ Naast Angkor en de Pub street is er niet veel te doen. Het is mogelijk op andere excursies te boeken maar deze zijn vrij prijzig. Ik zou daarom twee volle dagen in Siem Reap aanraden zodat je een dag de stad en de markten kunt verkennen en de andere dag naar Angkor kunt reizen.

Hanoi – Vietnam: Hanoi weer een stad in onze reis. Nadat we drie grote steden hadden gehad gingen we al een beetje steden moe naar Hanoi toe, maar ik moet toegeven dat het een mooie stad is. Hanoi is een leuke stad en wij hebben er een volle dag over gedaan om een rondje te lopen door de gehele stad, in totaal 14 km!! Wij vonden voornamelijk het Hoan Kiem Lake mooi om te zien. Wat de ervaring nog mooier maakte was het feit dat er meerdere schoolkinderen Engels met ons wilde praten om dit te oefenen. Hanoi is een gezellige stad die altijd leeft. Persoonlijk was ik blij dat ik er maar een dag waren maar dat kwam ook omdat wij al meerdere steden achtereen hadden bezocht.

Cat Ba – Vietnam: Cat Ba, het op een na grootste eiland van Vietnam. Het ligt vlakbij Halong Bay en ook hier zie je al het mooie Karstgebergte. Vanaf dit eiland is het mogelijk boottochten te boeken door Halong Bay. Wij hebben dit gedaan en het was een prachtige ervaring. Het blauwe water, de vissersdorpjes en de bergen bij elkaar zijn adembenemend mooi. Cat Ba zelf is vrij primitief, je hebt er geen grote supermarkten maar wat enkele particulieren die wat verkopen. Ook is de keuze in restaurants zeer beperkt waardoor je meerdere keren bij hetzelfde tentje zal zitten. Als backpacker is het eiland onwijs leuk, je ontmoet andere mensen en het heeft een gezellige sfeer. Als je een boottour wilt maken raad ik je aan om deze te boeken bij Cat Ba Adventures. Bij dit bureau betaal je iets meer maar dit is het zeker waard. Je vaart mee met een goede boot, stopt op meerdere leuke locaties om een vissersdorp te bezoeken, je krijgt de mogelijkheid om te kanoën en te zwemmen en daarbij krijg je een heerlijke uitgebreide lunch.

Tam Coc – Vietnam: Tam Coc is een heel klein plaatsje naast Ninh Binh. Wij hadden vooraf gehoord dat Ninh Bing zelf niet leuk is dus besloten wij voor dit plaatsje te gaan. Tam Coc is een schattig plaatsje waar je soms extreem gechoqueerd kan worden. Zo lagen er langs de weg hele dode geiten op gezet en eten mensen hier de vreemdste dingen. Het eten in Tam Coc is dan ook zacht uitgedrukt, niet echt lekker! Het enige wat ik daar lekker heb gevonden was de bus Pringles die wij nog over hadden van Cat Ba. Tam Coc ligt midden in de natuur dus als je van de natuur houdt is dit plekje zeker aan te raden. Wij hebben een boottour gemaakt door de bergen en hebben met de scooter het gebied verkend. Vooral het toeren met de scooter vonden wij erg leuk! Wel kregen wij meerdere keren te maken met stroomstoringen en was er onmogelijk warm water te krijgen. Dus snel en bij kaarslicht douche! Wij zijn hier twee volle dagen en nachten geweest en dat was wat mij betreft voldoende.

Hue – Vietnam: Hue is een onwijs gezellige stad met weer veel leuke eet- en drinkgelegenheden. Wij hadden een hotel in het centrum dus dat was heel gemakkelijk. Er is een Amerikaanse tent waar je echt de lekkerste burgers kan eten, er wordt oude, gezellige muziek gedraaid en de eigenaar is topper, ik weet de naam niet meer maar je herkent het zo aan de buitenkant als je alleen al aan Amerika denkt. Wij hebben in Hue een scooter gehuurd om het verlaten waterpark te bezoeken. Mocht je van avontuur en spanning houden, zou ik hier zeker heen gaan! Hiervoor zou ik een scooter huren en er naartoe rijden. Het park is redelijk groot dus om lopend te gaan is wat lastig maar met de scooter is dit leuk om te doen! Ik vond het park echt te gek. Met de achterliggende gedachte dat een krokodil jou misschien in de gaten houdt en er toch doorheen lopen maakt dat je hoofd zegt: ‘’DIT IS TE GEK!’’ en je lichaam schreeuwt: ‘’ HET IS GEVAARLIJK, GA WEG!’’ Na het bezoek aan het park hebben wij een toeristische route terug gereden langs het water, hier kwamen wij uit op een prachtig viewpoint en reden wij langs een mega grote en indrukwekkende begraafplaats. Je kan je in Hue zeker twee volle dagen vermaken. Maar besteedt er dus minimaal 1 om het waterpark te bezoeken. Het waterpark is trouwens wel verboden om te bezoeken maar als je de desbetreffende agent een paar euro geeft mag je naar binnen : )

Hoi An – Vietnam: Ik ben echt stapelverliefd op Hoi An. Hoi An is een kunststadje waar je vele prachtige foto’s en schilderijen ziet hangen. De stad zelf is heel kleurrijk en mooi. Er zijn geen lantaarnpalen als straatverlichting maar lampionnen en dit brengt onwijs veel sfeer aan de stad. Wij zijn vier volle dagen in Hoi An geweest en toch was dit voor mijn gevoel te weinig. We hebben het strand bezocht, souvenirtjes gescoord, de stad verkend, uit geweest en heerlijk gegeten. Ook hier hebben wij weer een scooter gehuurd en zijn naar de Ba Na Hills gereden. In deze route rij je ook meteen door Da Nang. Wij wilde de brug die gedragen wordt op handen bezoeken maar schrokken enorm van de prijs die wij moesten betalen voor de entree. Deze brug ligt midden in een kinderpretpark waardoor het kaartje ruim 30 euro per persoon kost. Wij hebben dit niet gedaan en de rit naar de Ba Na Hills was dus ook niet echt nodig. De route was tevens wel prachtig. In Hoi An zou ik zeker een tijd verblijven, je vermaakt je gegarandeerd!

Dalat – Vietnam: Da Lat zelf is niet heel bijzonder. Ik vond het zelfs een beetje tegenvallen. Er hing een ongezellige en wat grauwe sfeer. Maar als je van avontuur en extreme sporten houdt moet je hier toch naar toe! Wij hebben hier de Canyoning gedaan en dit is erg leuk. Hierbij ga je abseilen van 19,12 en 9 meter en springen je van kliffen van 11 meter hoog. Eng maar leuk! Wij zijn maar een volle dag in Dalat geweest voor de Canyoning en dit was voor ons dus ook voldoende.

Mui Ne – Vietnam: Mui Ne is weer heel anders dan andere plaatsen en steden in Vietnam. Mui Ne is een kustplaats met vele zandduinen. Deze zandduinen zijn totaal anders dan in Nederland. Je hebt twee soorten, namelijk; de witte zandduinen en de rode zandduinen. Door de rode kan je wandelen en over de witte kan je quad rijden. Dit hebben wij dan ook gedaan. In beide waan je jezelf in een woestijn wat weer een uniek en bijzonder gevoel geeft. Je wordt hierbij wel volledige gezandstraald. Mui Ne zelf is ook leuk! Je hotel vinden kan niet moeilijk zijn want Mui Ne bestaat uit een lange straat waar alles aan ligt. Naast ons hotel lag een groot park waar vele soorten eten te koop was. Lekker en goedkoop!

De hotels die wij hebben bezocht:

Wij begonnen onze reis in Ho Chi Minh City in Kyle’s Home. Dit was een heerlijk appartement in district 4. Dit appartement lag in een groot complex waar meerdere verhuurders van booking.com in terug te vinden zijn. Op het dak van het complex was een groot zwembad te vinden waarbij je dus over de gehele stad kon kijken. Vanuit dit appartement was het ongeveer 15 minuten lopen naar het centrum. De kamer zelf was ook heel erg relaxed. Je had alle faciliteiten en Engelse zenders op tv. Het is namelijk toch best lekker om aan het einde van de dag nog even een filmpje te kunnen kijken  (ookal is dit niet altijd goed aangezien je dan veel te laat gaat slapen). Dit appartement was zeker een goed begin van onze reis.

Vervolgens gingen wij naar het Aquarius hotel and Urben resort in Phnom Penh Cambodja. Dit was een van Kick zijn favorieten hotels aangezien je hier een prachtig rooftopzwembad had. Als je aan de rand van het zwembad lag en je keek naar beneden zag je de straten van Phnom Penh. Het is met recht het mooiste zwembad wat wij ooit hebben gezien. Wat ook heerlijk was aan dit zwembad was dat de bedjes half in het water lagen waardoor je dus een ideaal plekje in/aan het zwembad had. Het hotel zelf was ook prachtig, ze hebben veel plekken waar je kon genieten van het uitzicht en alles had een luxe stijl. Er was zelfs een pooltafel!

Na dit luxe hotel gingen wij door naar het Grand Champei Residence hotel in Siem Reap. Weer hadden wij mazzel met het hotel. Het personeel was onwijs vriendelijk en stond zelfs om 04;00 in de nacht voor ons een eitje te bakken omdat wij 04;30 werden opgehaald voor onze excursie naar Angkor. Het hotel had een heerlijke kamer met balkon en ook een zwembad, wat natuurlijk altijd een groot pluspunt is. Hier hebben wij drie nachten verbleven. Het enige nadeel aan dit hotel is dat het op 10 minuten rijden van het centrum af ligt.

Toen vlogen wij weer terug naar Vietnam naar Hanoi waar wij in het Dragon Pearl Hotel verbleven. Op zich was dit een prima hotel maar het personeel was extreem opdringerig. Elk moment van de dag wilde ze in gesprek met je om te weten wat je had gedaan en wat je nu ging doen. Interesse is leuk, maar teveel interesse is vervelend! Toen wij weg gingen drongen zij er ook erg op aan dat wij op booking.com een 10 moesten geven, dit hebben wij uiteraard niet gedaan!

Na alle drukke steden gingen wij nu eindelijk naar de natuur en dan wel naar het mooie Cat Ba nabij Halong Bay. Hier verbleven wij in het Cannon Ford hotel. Dit hotel was prima alleen het stond bovenop een berg waardoor je elke dag helemaal kapot aankwam bij je hotel in de hitte. Vooral de tocht met de backpacks was erg zwaar.

Vervolgens gingen wij door naar het Cozy Son Hotel in Tam Coc – Ninh Binh. Dit hotel lag midden in de natuur wat de nodige stroomstoringen met zich mee gaf. Het hotel zelf was lekker! De kamer was mooi en het personeel was erg vriendelijk. Helaas kwam er alleen geen warm water uit de douche maar dit komt vaker voor in de natuur, dus we mogen niet klagen.

Na dit prachtige natuurgebied gingen we door naar Hue. Hier verbleven wij in het Kha hotel. Dit hotel lag achteraf in een steegje wat de sfeer in de avond niet ten goede kwam. Ook het ontbijt was hier heel erg slecht! Maar de kamer zelf was heerlijk. De douche was warm en het bed was zacht. Hier hebben wij twee nachten geslapen.

Vanuit Hue zijn we met de easy riders richting Hoi An gereden waar zeker mijn favoriete hotel lag. Wij verbleven in het Ivy Hotel. Dit hotel zat wel zeker op ons budget maar alles was perfect. We hadden eindelijk weer een zwembad en de kamer was magisch lekker en comfortabel. En alsof het niet al helemaal top was, was het ontbijt ook nog eens heel erg lekker! Dit hotel gaf ook een gratis fietsservice waardoor je dus altijd toegang had tot een fiets om de buurt te verkennen.

Na dit hotel was het natuurlijk onmogelijk om een hotel te vinden die gelijkwaardig stond maar Khach San My Hang in Da Lat was toch echt wel het minste hotel tijdens onze reis. Toen wij aankwamen was er geen personeel waardoor wij een poos in de hal stonden te wachten en uiteindelijk maar de tv in de lobby aan zetten om ons te vermaken. Toen er eenmaal personeel was spraken zij geen tot weinig Engels waardoor je zelfs de meest makkelijkste vragen niet kon stellen. En het bed was gewoon een stapeltje bakstenen met een lakentje eroverheen zo hard! Dit hotel zou ik zeker niet aanraden.

Omdat we nu overal pijn hadden door ons baksteen bed gingen wij nu weer voor een iets luxer hotel. Wij verbleven nu twee nachten in May Bungalow in Mui Ne. Het personeel was onwijs vriendelijk en regelde veel voor ons. Ook de kamer was weer fijn met een zacht bed en een warme douche. Bij dit hotel zat ook weer een lekker zwembad. Wat ook een groot voordeel van dit hotel is dat het naast een soort foodmarket ligt waar je onwijs lekker en gevarieerd kunt eten.

Tenslotte gingen wij naar ons laatste hotel met de naam Full Apartment in HCMC. Zoals je al kan raden het was geen hotelkamer maar een heel appartement. Dit was een hele mooie en goede afsluiter van onze reis. En hier was ook het zachtste bed van de gehele reis te vinden. Op de derde etage was ook een zwembad te vinden dus dit hotel voldeed aan al onze eisen. Wat wij ook erg prettig vonden was dat hier weer een televisie met Engelse films beschikbaar was. Wij konden dus onder het genot van een film voor de laatste keer onze tassen in pakken.

Gegeten en gedronken:

Voordat onze reis begon hadden wij al besloten dat wij avontuurlijk wilde zijn, dus ook wat betreft eten was het tijd voor nieuwe dingen. Nu moet ik zeggen dat ik bij vieze dingen na een op twee happen toch echt wel genoeg geproefd had maar Kick daarentegen at ondanks dat hij het niet lekker vond (bijna) alles op omdat hij het anders zonde vond! Helemaal waar natuurlijk maar hij liever dan ik haha. Hier een klein lijstje van alle rare dingen:

• Vogelspin: hetgeen waar de meeste mensen me bij aankijken alsof ik gek ben maar we hebben het gegeten. In Cambodja is vogelspin een delicatesse en ik wilde het daarom graag proberen. Kick was iets minder enthousiast maar ja als ik ging, moest hij natuurlijk ook! De spin is gemarineerd en vervolgens gefrituurd. De pootjes zijn dus oprecht best wel lekker want die smaken gewoon naar de marinade. Een soort chips dus! Vervolgens namen wij stoer een hapje van zijn hoofd maar dit is absoluut geen chips!! De inhoud van zijn hoofd heeft een zanderige structuur en smaakt… gewoon heel vies! Ik lust dus niet ALLES wat uit de frituur komt. Ondanks de vieze smaak vond ik deze ervaring top! We hebben enorm gelachen, we zijn hard uit gelachen en we hebben leuke mensen ontmoet tijdens dit gerecht. Dus lieve mensen die naar Cambodja reizen.. DOEN!
  •  Kangoeroe: in Dalat hadden wij een eettentje gevonden waar wij gingen eten en de eigenaar was een Australiër. Hij had een burger gemaakt van kangoeroe en Kick bestelde dit gerecht. Wij hebben deze beide geproefd en de smaak is iets zoeter dan een normale hamburger. Dit kan ook aan de marinade liggen maar ik had toch het gevoel dat het vlees gewoon zoeter was. Ook was de structuur van het vlees iets losser.
  • Struisvogel: in Mui Ne op de eetmarkt was een tentje waar je allerlei dieren kon bestellen. Eerst dachten wij aan de slang maar op de foto zag deze er heel vies uit met zijn huid er nog aan. Dit durfde wij toch niet aan en gingen voor de struisvogel. De slang doen we wel weer een andere keer. De struisvogel was niet heel erg lekker. Ik denk wel dat de smaak niet lekker was door de saus waar het in zit. Zodra het dus op een andere manier bereid wordt, kan het best lekker zijn. De structuur van het vlees lijkt een beetje op stoofvlees, het valt uit elkaar en is boterzacht.
  • Krokodil: In Cambodja hebben wij vlees van krokodil gegeten. Dit was wel weer een geval ik neem een hap en Kick eet de rest van het gerecht maar dit was ook een bijzonder gerecht. Het smaakt een klein beetje naar kip (verassend) maar is qua structuur een beetje rubberig.
  • Inktvis: het valt me op dat dit voor vele een heel normaal gerecht is maar ik gruwelde ervan. Op de boot in Cat Ba kregen wij mini inktvisjes, deze hadden ook echt 8 pootjes met allemaal zuignapjes eraan. Ik heb het geproefd en het heeft iets weg van Gamba’s. Dit was wel heel erg idee eten want ik vond het idee van die pootjes en zuignapjes echt verschrikkelijk. Er lagen ook stukjes die leken op gewone ringetjes en die waren beter te eten. Kick had hier ook last van dit keer!
  • Suikerriet sap: In HCMC stond een groot apparaat waar ze drinken mee maakte. In de voorkant van het apparaat deden ze stokken en die stokken werden vervolgens geperst waarna de sap werd opgevangen. Aan dit sap werd nog een smaakte toegevoegd (in ons geval aardbei) en dit kon je dan drinken. Het bleek suikerriet te zijn en het was dus ook heel erg zoet. Dit was op zich wel lekker!
  • Doerian: Tijdens onze reis naar Thailand vorige jaar zagen wij veel doerians liggen op de markten en langs de weg maar toen hebben wij deze niet geproefd. Hier hebben wij een heel jaar lang spijt van gehad, dus nu moest het er toch echt van komen. Doerian is een vrucht die er aan de buitenkant stekelig uit ziet. Aan de binnenkant zit een grote vrucht wat een beetje lijkt op deeg. Grappig feitje over deze vrucht is dus dat het in gemeenschappelijke ruimtes verboden is. Je mag het dus niet meenemen in een openbaar gebouw. De reden hiervan is de geur. De Doerian stinkt heel erg. Ik dacht van te voren dat zal toch wel meevallen… maar nee de Doerian stinkt echt heel erg. Ik vond de geur een beetje vergelijkbaar met zweet stinksokken die al drie weken lang klef onder de verwarming liggen te dampen. Maar goed neus dicht en een flinke hap nemen. Lieve mensen die het nog nooit gegeten hebben.. het smaakt zoals het ruikt! Ik kon een hap al nauwelijks door mijn keel krijgen maar Kick nam nog een paar stoere happen extra om de smaak goed te ervaren maar kwam toch ook tot de conclusie dat het echt heel erg vies is. En wat nog een nare bijkomstigheid is, is dat de smaak niet weg te krijgen is. Dus ookal drink of eet je iets anders, het blijft hangen!
  • Banh Mi: Dit gerecht is echt goddelijk! Dit broodje is zo verschrikkelijk lekker en aan te raden. In Hoi An is dit een specialiteit en hier maken ze hem ook echt heel erg lekker. Je krijgt een baguette en vervolgens kun je kiezen tussen kip of varkensvlees. Dit vlees maken ze in kleine stukjes en gaat op het broodje, ook gaat er een soort gezuurde groenten op, denk hierbij aan zure komkommer. Wij hebben zowel de kip als varkens versie geproefd en beide waren ze echt heel erg lekker! Onze favoriet was wel het varkensvlees. Wij hebben dit broodje ook in andere regio’s geproefd en hier waren ze aanzienlijk minder lekker. Dus als je het lekkerste broodje wilt ervaren moet je in Hoi An zijn.
  • Anijswortel: Tijdens onze heenvlucht kregen wij een geraspte wortel met geraspte anijs erdoorheen. Wij hadden dit beide nog nooit gegeten en ik vond het echt heel erg lekker. Kick vond het daarentegen echt heel erg vies. Kick had later in Hanoi nog een keer de pech dat hij per ongeluk een gerecht pakte waar dit in zat. Dit was een soort ongebakken loempia met anijswortel als vulling. Hij gruwelde er van!
  • Vis: Dit is een van de lekkerste gerechten die wij gegeten hebben tijdens onze reis. Het is helemaal geen speciaal of raar gerecht gewoon een soort vis die op een hele lekkere manier gebakken is met een lekkere saus erover heen. Deze zat bij onze inbegrepen lunch met de easy riders van Hue naar Hoi An.
  • Vele soorten Chips: In Azië is er geen een chips die wij kennen in NL. Het bekende paprika, naturel, bolognese kennen ze daar niet. Hier hebben ze smaken als sushi, garnaal, BBQ kip of rund smaak. Het is dus een beetje zoeken naar een lekkere chips maar vooral de BBQ kip was echt heel erg lekker. Ze verkopen wel overal de Pringles die wij ook in NL kennen.
  • Cocosnootschil: In Hoi An kwam er een vrouwtje naar ons toe die allemaal zakjes met eten verkocht. Wij lieten al meteen weten dat wij niet geïnteresseerd waren om iets te kopen. Maar zij wilde ons graag haar producten laten proeven en duwde het zo in onze hand. Hier zat dus ook gedroogde Cocosnootschil tussen. Dit smaakt uiteraard gewoon naar cocos maar het is best wel taai. Wij vonden het beide niet echt vies maar lekker was ook een groot woord.
  • Gedroogde gember: Hetzelfde vrouwtje gaf ons ook gedroogde gember en hoe lekker ik gember ook in mijn water of thee vind. Gedroogd en puur en alleen gember is toch niet helemaal mijn ding. Alsof het vrouwtje dit van te voren wist lachte zij ons hard uit en liep vervolgens weg.

Vervoer:

Tijdens de reis hebben wij op vele manieren gereisd en hebben wij geprobeerd alle mogelijke manieren uit te proberen. In dit onderdeel beschrijf ik alle mogelijke manier en ook de beste manier om vervoer te regelen.

• Vliegtuig: Naast de grote vluchten vanuit NL naar Vietnam en weer terug hebben wij ook gebruik gemaakt van twee binnenlandse vluchten. We hebben een vlucht geboekt bij Vietjet Air en een bij Qatar Airways. Beide vluchten zijn heel goed bevallen. In vergelijking met andere reismethodes zijn vluchten wel duur maar soms noodzakelijk om de afstand te overbruggen in de tijd die je hebt. Wij hebben de een vlucht gehad van HCMC naar Phnom Penh en een vlucht van Siem Reap naar Hanoi.
  • Nachtbus: Wij hebben twee keer gebruik gemaakt van een nachtbus. Deze twee ervaringen lopen wel nogal uiteen. Onze eerst nachtbus was in Cambodja tussen Phnom Penh en Siem Reap en deze was goed te doen. Wij hadden een tweepersoonsbedje waardoor je veel ruimte had en in ons geval comfort bij elkaar kon zoeken. De tweede was een stuk minder aangenaam. Deze was van Tam Coc naar Hue. In deze bus kregen wij hele smalle en korte bedjes die duidelijk gemaakt waren op de bouw van de gemiddelde Vietnamees. Naast dat de comfort niet optimaal was nam onze buschauffeur ook vele lifters mee die niet zacht de bus in kwamen en naast je bed kwamen zitten. Naast het feit dat je niet lekker ligt met op een paar centimeter naast je een vreemde is het ook diefstalgevoelig waardoor ik alert bleef en dus weinig uren maakte.
  • Dag bus: De dag bus is erg goed te doen. We hebben meerdere keren gereisd met dag bussen en meestal zijn de bussen niet volgeboekt waardoor je dus lekker de ruimte hebt. Wat wel een nadeel is dat vele chauffeurs nogal idioot rijden. Dit zie je dus ook veel terug als je in de bus zit.
  • Nachttrein: Wij hebben van Hoi An naar Nha Trang gebruikt gemaakt van een nachttrein. Wij hebben Nha Trang alleen als overstapplaats meegemaakt, vanuit daar hebben wij weer een dagbus naar Da Lat genomen. Wij vonden beide de nachttrein echt een topervaring. Ik raad wel aan om de soft beds te nemen. Dit is het duurste optie in een nachttrein maar wel echt het meest comfortabele. Persoonlijk vond ik de nachttrein 100x beter als een nachtbus en ik raad deze manier van reizen dus ook zeker aan. Je betaald iets meer dan bij de bus maar je reist comfortabel en snel.
  • Dag trein: Wij hebben een ticket gekocht voor de dag trein en zijn ook ingestapt en hebben 20 minuten gereden maar toen stopte de trein met de mededeling dat zij 8 uur vertraging hadden. Wij zijn toen uitgestapt en zijn met de bus verder gegaan. Ondanks dat we er maar 20 minuten inzaten vond ik de dag trein wel erg leuk omdat het spoor dwars door de natuur rijdt en je dus veel meer ziet van de omgeving.
  • Scooter (zelf rijden); Voordat onze reis begon gaf ik heel stellig aan dat ik niet op de scooter wilde stappen omdat je onverzekerd rond rijdt. Eenmaal daar heb ik me toch bedacht en wij hebben meerdere malen scooter gereden. Het is natuurlijk altijd een risico maar wij hebben wel de mooiste belevenissen op de scooter mee gemaakt. Je krijgt hierdoor namelijk de kans om naar niet-toeristische plekken te rijden en alle gebieden goed te verkennen en de bevolking te leren kennen. Achteraf had ik deze ervaring zeker niet willen missen.
  • Motor (achterop); Tussen Hoi An en Hue heb je de Hai van Pass. Dit is een prachtige route door de bergen. Om deze route goed te beleven hebben wij gekozen om achterop een motor met de easy riders te stappen. Het is mogelijk om deze route zelf te rijden maar als je zelf rijd moet je je aandacht echt bij het verkeer houden, zodra je achterop zit krijg je de gelegenheid om de omgeving te bekijken en te genieten. Ook is het mogelijk om de easy riders op locaties te laten stoppen. Zo zijn wij gestopt bij de elephant waterfalls waar je kan zwemmen en bij een grote grot. Zeker aan te raden.
  • Fiets: Zowel in Hoi An als Tam Coc hebben wij gefietst. Ik vond het een leuke manier omdat je de omgeving op je gemak kan verkennen en nieuwe dingen tegen komt. Wel een nadeel is dat de meeste fietsen stuk zijn en heel anders fietsen dan in NL. Dus echt gemakkelijk of comfortabel is het niet. Maar misschien maakt dat de ervaring alleen maar leuker!
  • Quad: In Mui Ne hebben wij quad gereden over de zandduinen. Dit was echt heel erg gaaf en te gek om te doen. Je waant jezelf in de woestijn en het rijden is serieus soms ook best wel spannend omdat de duinen heel erg stijl zijn.
  • Tuk Tuk: Wij hebben Angkor verkend met een Tuk Tuk. Via de facebookpagina van Cambodja Inside kregen wij een telefoonnummer van een tuktuk driver. Wij hebben hem de avond ervoor benaderd en hij heeft ons de gehele dag rondgereden en voorzien van koud water. Het was echt een hele leuke man en zeker een aanrader. Mocht iemand naar Angkor gaan en zijn telefoonnummer willen, dan kan ik deze geven.
  • Lopen: Uiteraard hebben wij ook heel veel gelopen tijdens de reis. Wij verkennen graag hele gebieden en dit deden wij ook vaak te voet. In totaal hebben wij tijdens de reis 172 km gelopen.

Voor de mensen die mij goed kennen weten dat ik nogal een control freak kan zijn en graag voorbereid ergens naar toe ga. Deze reis was voor mij dus best wel een uitdaging want van te voren hadden wij vrijwel niks geregeld en ik vond dit dus ook best wel spannend. Ik heb toch echt wel de angst gehad dat wij ergens zouden stranden en je dan buiten moet slapen etc. Maar gelukkig is hier niks van waar. Voor alle andere mensen die gaan backpacken en net als mij zijn…. Dont Worry! Alles is heel goed last minut te regelen. Wij hebben alleen de vluchten eerder geboekt om zo de laagste prijs te krijgen maar verder hebben wij alles ter plekke geregeld. Er zijn twee sites die je altijd kan raadplegen namelijk;

• 12go.Asia; volgens mij is er een app van, maar op IPhone is deze niet te krijgen. Je kan ook gewoon via internet naar de site gaan. Op de site kan je invullen van waar naar waar je wilt reizen en de site geeft vervolgens alle mogelijke opties (vliegtuig, bus, trein en taxi). Via de site is het dan mogelijk om een kaartje te boeken en na betaling (via creditcard) krijg je alle gegevens zoals adres en tickets via de mail binnen.
  • Grab: dit is een app die je kan downloaden. Deze app werkt ongeveer hetzelfde als Uber alleen dan in Azië. Je voert in waar je bent en waar je naartoe wilt en dan kan je kiezen uit verschillende taxi’s. Je spreekt van te voren een prijs af en de taxi haalt je op en brengt je naar de juiste locatie. Grab is veel goedkoper dan een normale taxi dus het scheelt je een hoop geld. Wij hebben dit heel vaak met plezier gebruikt.

Verkeer:

In vorige blogs heb ik het al vaak beschreven maar het verkeer in Vietnam en Cambodja is chaotisch!  Voornamelijk in het verkeer in Vietnam zie je de meest vreemde en gevaarlijke taferelen. Je ziet spookrijders die tegen de richting in rijden, inhaalmanoeuvres in onoverzichtelijke bochten, volgepakte scooters en mensen en dieren die de weg over steken. Als je deze taferelen ziet zal je ook met regelmaat je adem inhouden. In de auto’s zijn regelmatig geen werkende gordels aanwezig wat de situaties nog enger maakt.

De scooter is met uitstek het meest populaire vervoersmiddel in Vietnam. En ook het scooter rijden gaat niet hetzelfde zoals in NL. Hele gezinnen gaan gezamenlijk op een scooter. Ons record van wat wij hebben gezien zijn 5 personen waarvan 3 kinderen op een scooter. De scooter wordt ook gebruikt als transportmiddel en allerlei soorten dieren en producten worden op de scooter vervoerd. Dit geeft vaak een gek beeld. Het leukste wat ik achterop een scooter heb gezien was een platenwinkeltje. Deze mevrouw had allemaal rekken op haar scooter gebouwd met platen erin en achterop had zij ook een platenspeler met twee boxen waar muziek uit werd gespeeld. Dit gaf een komisch en uniek beeld.

Naast de scooter rijden er ook vele motors, auto’s, vrachtwagens en fietsen rond in Vietnam. Een ding hebben ze allemaal gemeen en dat is de toeter! De toeter is het belangrijkste onderdeel voor de Vietnamezen en deze wordt dan ook veelvuldig gebruikt. In het begin moesten wij hier erg aan wennen omdat de toeter in NL vaak wordt gebruikt als iemand geïrriteerd is of als iemand iets verkeerd doet. In Vietnam betekent de toeter heel wat anders en dat is: ‘’Ik kom eraan!’’ Zodra zij iemand willen inhalen, een kruispunt oversteken of een andere beweging in het verkeer willen doen laten zij de omgeving weten dat zij iets gaan doen. Zodra je daar dus getoeter hoort is het dus de bedoeling dat je geen onverwachte bewegingen gaat maken zodat de chauffeur met de toeter gemakkelijk zijn actie uit kan voeren. Zodra je zelf op een scooter mee rijdt snap je dit, en neem je dit gedrag dus ook over.

Je hebt in Vietnam een aparte manier van oversteken. De straten zijn ontzettend druk en er zijn vrijwel geen verkeersregels. Er zijn zebrapaden aanwezig maar deze dienen meer ter decoratie dan dat ze een functie hebben. Er is maar een manier om de weg in Vietnam over te steken namelijk gewoon gaan en zelfverzekerd zijn. Zodra je twijfelt sta je een week lang te wachten en dan ben je een meter vooruit gekomen. De tip is; jij vermijdt niet het verkeer maar het verkeer mijdt jou! Zodra je oversteekt, ga je gewoon en loop je recht vooruit en op een tempo. Je mag geen onverwachte bewegingen maken zoals plots stil staan of omdraaien want het verkeer rondom jou anticipeert op jou acties en onverwachte bewegingen zien zij dus niet aankomen. Het klinkt bizar maar het werkt wel!

Bevolking:

De bevolking in Vietnam en ook in Cambodja zijn bijzonder gastvrij en vriendelijk. Iedereen staat altijd voor je klaar om te helpen. Toen wij met onze scooter in de middle of nowhere reden en wij op google maps de weg aan het zoeken waren kwamen er telkens mensen naar ons toe die ons de weg wilde wijzen. Ondanks dat zij geen woord Engels spreken en wij geen woord Vietnamees hielpen ze ons door gewoon uit te beelden en heel vriendelijk te lachen. Ik heb in NL nog nooit zo een grote glimlach gehad als dat ik die in Vietnam heb gekregen.

Ook helpt de bevolking je wanneer je dit nodig hebt. In de vorige blog heb ik mijn ongeluk al beschreven en wij stonden echt verbaasd over het feit dat ik zo goed geholpen werd door de mensen. Iedereen deed wat en was ontzettend lief en vriendelijk. Ik werd echt met liefde verzorgd en dit vond ik ook echt heel erg fijn.

Ik kan eigenlijk alleen maar lof schrijven over de bevolking. Je wordt met liefde omarmt en letterlijk iedereen glimlacht naar je. In NL kunnen zijn we soms nogal individualistisch maar dit speelt in Vietnam zeker niet. Wij ervaarde dit als een warm bad.

Backpacken:

Dit was voor mij de eerste keer dat ik echt ging backpacken. Vorige jaar in Thailand was het gewoon nog met een rolkoffer maar dit jaar was het toch echt met een tas op onze rug en reizen doormiddel van openbaar vervoer. Ik vond het van te voren best spannend maar het was echt te gek. Als vrouw draag je een maand lang geen make-up (echt een verademing), pak je elke dag je hebben en houwen in en stinkt al je kleding naar zweet omdat alles in dezelfde tas zit. En het mooie is nog, iedereen accepteert dit van elkaar! Wel wordt je soms moe van het feit dat dat ene shirtje altijd precies in het midden van je tas zit. Je kan je backpack namelijk van onder en boven open maken dus als dat ene shirtje in het midden zit moet je dus altijd graven. Als backpacker moet je soms ook wat creatiever omgaan met noodsituaties. Zo hadden wij het vermoeden van een breuk in mijn pols en hadden wij doormiddel van een sok en Duck tape gips gemaakt, werkte prima! Nu moet ik ook zeggen dat ik met de liefste man van de wereld op reis ging, want hij was vaak zo lief om een deel van mijn spullen te dragen als het even te zwaar werd. Een echte gentlemen dus.

Wij kunnen nu ook officieel het vinkje multimiljonair van onze bucketlist schrappen. Ons geld omgerekend was miljoenen in Dong. Dus wij zijn een maand lang heel erg rijk geweest voor ons gevoel.

Stom lijstje;

Uiteraard hebben wij ons tijdens onze reis ook vaak geërgerd aan dingen. Ook deze hebben wij bijgehouden. Gelukkig was het maar een klein lijstje!

• Aangesproken worden voor verkoop; dit komt in vele landen voor en is zeker heel erg vervelend.
  • Toeters; ondanks dat de bevolking het niet vervelend bedoelt raakte wij regelmatig toch helemaal gek van al dat getoeter. Vooral als het vlak naast je gebeurd en je hier dus ook van schrikt.
  • Vochtig klimaat; in Vietnam en Cambodja is het erg warm maar vooral heel erg vochtig. Hierdoor zweet je dus veel meer, je kleding is dus heel snel al doorweekt en dit loopt niet echt prettig.
  • Dierenleed; ook tijdens deze reis hebben wij regelmatig gezien dat dieren in kleine hokjes gepropt zaten of dieren die ontzettend dun waren. Ik vond dit echt verschrikkelijk om te zien. Wel is ons opgevallen dat het dierenleed in Vietnam en Cambodja stukken minder is in vergelijking met Thailand. In Thailand worden honden en katten ontzettend slecht behandeld en dat hebben wij hier weinig gezien, hier werden dieren ook meer als huisdier gehouden.

Persoonlijke samenvatting:

Hoogtepunten:

• Kick: de boottour vanuit Cat Ba over Halong Bay, Angkor en het verlaten waterpark
  • Selina: Angkor, het verlaten waterpark en Hoi An.

Vakantiespreuken:

• Alles kan in Vietnam!
  • Never try, never know

Lieve mensen, bedankt voor het volgen en reageren. Ik heb er erg van genoten en we gaan weer flink werken en sparen om weer een mooie reis te kunnen maken dus hopelijk en wellicht tot volgend jaar!

1. Ingrid:
    12 september 2018
    Dank je wel voor je blog
  2. Jan:
    13 september 2018
    Mooie samenvatting. Jullie hebben veel ondernomen. Leuk om te lezen!!!